İlişkilerde Bastırılmış Duygularla Nasıl Başa Çıkılır: 10 Yol

Bastırılmış duygular, bilinçsizce kaçındığımız hoş olmayan veya olumsuz duygulardır. Rahatsız edici bir durumdan kaçınma çabasıdır. Duygularınızı bastırdığınızda, onları tartışmaktan veya zorluklarla yüzleşmekten kaçınmak için onları içeride tutarsınız.

Peki, duygusal baskı nedir?

Baskı psikolojisi, baskının şimdilik olumsuz duyguları uzaklaştırmak için kullanılan bir başa çıkma mekanizması olduğunu açıklıyor. Ayrıca mevcut bir duruma karşı duygularınızı gizlemenin duygusal bir yöntemidir.

İnsan olarak hem hoş hem de sıkıntılı durumlar yaşıyoruz. Biz güzel olaylara kucak açarken içimizdeki insan, çirkin olayları hep sorunlu ve rahatsız edici bulur.

Acı ve ıstıraptan kaçınmak, yeryüzünde hayatta kalmamızı sağlamak için her insanın tipik özelliğidir.

Ayrıca duygusal baskı, farklı çevresel sorunlarla başa çıkmanın bir yoludur. Ancak aşırıya kaçıldığında kendimizle ve çevremizdekilerle ilişkilerimizi etkiler.

Özellikle zihinsel sağlığımızı ve genel refahımızı önemli ölçüde tehdit ediyor. Duyguları bastırmak neden kötüdür?

Bastırılmış duygularla uğraşmak günlük aktivitelerinizi etkileyebilir. Bastırılmış duygu, uzun süre göz ardı edildiğinde ani duygusal boşalmalara, patlamalara veya patlamalara yol açar.

Bu sizi sinirli, bunalmış ve duygusal olarak bastırılmış halde bırakır. Ayrıca partnerinizle ve çevrenizdeki diğer kişilerle olan sağlıklı ilişkinizi bile bozabilir.

İnsanlar sıklıkla duygusal baskılamayı ve duygusal baskılamayı birbirinin yerine kullanırlar, ancak bu ikisi farklıdır. Bastırılmış duygunun anlamına ve diğerinden ne kadar farklı olduğuna bakalım.

Baskı ve baskılama

Baskı ve baskılama – aralarındaki farkları anlamak hayati önem taşır. Bastırılmış duygular, olumsuz duygulardan kaçınmak için tek seferlik bir eylemdir. Düzenli olarak veya kronik bir başa çıkma mekanizması olarak yapılmaz.

Baskı ile baskı arasındaki fark, her birinin ardındaki niyette yatmaktadır. Amerikan Psikoloji Derneği’ne göre “bastırma” ve “bastırma”, zihinsel içeriğin farkındalıktan uzaklaştırılmasını içerir.

Bununla birlikte, bastırmanın genellikle bilinçsiz olduğu söylenirken, bastırılmış duyguların bilinçli olduğu söylenir.

Bastırılmış duygu semptomlarına sahip olabileceğinizi düşünüyorsanız ve duyguları bastırmayı nasıl durduracağınızı bilmek istiyorsanız bu makaleyi okumaya devam edin.

Duygusal baskı neden oluşur?

Duygusal baskı, geçmişe, deneyime ve yetiştirilme tarzına bağlıdır. Bastırılmış üzüntünün veya bastırılmış duyguların önde gelen nedenlerinden biri, kişinin büyüdüğü ortamdır.

Duygularınızı ifade etmenin hoş karşılanmadığı bir yerde büyümüş olsaydınız, duygusal olarak kabız olurdunuz.

Konuşmak veya şikayet etmek bazı toplumlarda utanç verici ve zayıflık işareti olarak görülüyor.

Bu kişiler genellikle hoşnutsuzluklarını “Cesur ol!” gibi ifadelerle ifade ederler. “Minnettar olun.” “Çok önemli değil!” “Ağlamayı kes.” Böyle bir ortamda eleştiri olmadan ifadeye çok az yer verilir veya hiç yer verilmez.

Öğrenmek için yeterli alana sahip olan çocuklar genellikle bu mesajları herkesten daha hızlı içselleştirirler. Kısa sürede olumsuz duygulardan kaçınmaları gerektiğini öğrenirler.

Peki duygularınızı bastırdığınızda ne olur?

Olumsuz duyguların üzerinde uzun süre yaşamak yanlış olsa da bunları kabul etmemek daha fazla sorun yaratır. Sonuç olarak, etkilenen bireyler duygularını, özellikle de olumsuz olanları uzaklaştıracak şekilde büyürler.

Ayrıca çok hassas bir yaşta yaşanan belirli travmatik deneyimler duygusal baskıya neden olabilir. Anne ve babasını sürekli görmezden gelen veya ihmal eden bir çocuk, sorunlarıyla baş etmek için baskı psikolojisi geliştirebilir.

READ  Terapiye İhtiyacınız Olduğunu Ailenize Nasıl Anlayabilirsiniz: 17 Faydalı İpucu

Ayrıca çocukların ihtiyaçlarını göz ardı etmek, hata yaptıklarında onları ağır bir şekilde eleştirmek veya düşündüklerini söylediklerinde onları azarlamak duygusal baskıya yol açabilir. Bunları yaşayan çocukların duygularını bastırma olasılıkları daha yüksektir.

Bir bireyin etrafındaki insanların da bastırma psikolojisinin gelişmesinde büyük bir rolü vardır. Sürekli olarak duygularını bastıran veya bastırılmış duyguları başa çıkma stratejisi olarak kullanan biriyle yaşamak, kişinin bastırılmış duygularına katkıda bulunabilir.

Bastırılmış duygular fiziksel semptomlara yol açabilir mi?

Bastırılmış duyguların fiziksel semptomları arasında ağrı, korku, depresyon, yüksek tansiyon, kalp hastalığı ve sindirim sorunları yer alır.

Ne tür duygular bastırılır?

“Baskı nedir?” sorusunu yanıtlamak için. İnsanların bastırdığı bazı ortak duyguları belirtmek hayati önem taşıyor.

Duygularınızı nasıl kapatacağınızı bilmek için bilinçsizce kaçındığınız duyguların farkına varmalısınız. Bu duygular genellikle rahatsız edici deneyimlerdir. Onlar içerir:

  • Kızgınlık
  • Hoşnutsuzluk
  • Mutsuzluk
  • Hüsran
  • Bir şeye ya da bir kişiye karşı hoşnutsuzluk
  • Hayal kırıklığı
  • Utanç

Yukarıdaki duyguların hepsinin ortak bir yanı var; hepsi olumsuz. Bu nedenle, insanların neden duygularını arkadaşlarının yanında masaya yatırmak yerine ilişkilerde şişelemeye başladıkları şaşırtıcı değil.

Duygusal baskılamanın nedenleri ve sonuçlarıyla baş etmek rahatsız edicidir ancak çözülmesi imkansız değildir. Bastırılmış duygularla nasıl başa çıkacağınızı öğrenmek için, bastırılmış duyguların aşağıdaki fiziksel belirtilerine göz atın:

Duygularınızı bastırdığınızın 10 işareti

Bastırılmış duyguları ve fiziksel semptomları tanımlamak her zaman kolay değildir, ancak fark edeceğiniz yaygın işaretler vardır. Onlar içerir:

1. Duygularınızı anlatamamak

Bastırılmış duyguları olan insanlar, duygularını etiketlemede ve anlamada zorluk çekerler. 

İnsanlar nasıl hissettiklerini sorduklarında genellikle duygularını tarif etmekte zorlanırlar. Bu aynı zamanda kendinize bakmanızı da engeller. Nasıl hissettiğinizi bilmediğiniz için sorunu nasıl çözeceğinizi bilemeyebilirsiniz.

2. Boş ve uyuşmuş hissedersiniz

Bazen insanlar travmatik olaylar yaşarlar ama her zaman gerçekliğe geri dönerler. 

Bastırılmış duyguları olan insanlar genellikle hiçbir şey hissetmezler. Uzun bir süre bastırılmış duygulardan sonra, bastırma psikolojisine sahip insanlar aniden duygusal olarak uyuşurlar. Bir şeye bakmadan veya düşünmeden uzaya bakabilirler.

3. Her zaman stresli hissediyorsunuz

Stresin çoğu uzun süre çalışmaktan kaynaklanır, ancak duyguları gömülü olan insanlar için durum farklıdır.

Kendinizi yorgun ve stresli hissettiğinizde, bütün gün içeride olsanız bile bu, bastırılmış duyguların işareti olabilir. Demek ki söyleyecek çok şeyin var ama nasıl yapacağını bilmiyorsun.

4. Gergin hissediyorsunuz

Duygusal baskının nedenlerinden biri de insanların düşüncelerini söyleyemediği bir ortamdır. Konuşmak istediğinde ama korktuğunda bu durum gerginliğe yol açar. Belirtilerden bazıları arasında hızlı kalp atış hızı ve sık göğüs pompalaması yer alır.

5. Başkaları size duygularını anlattığında rahatsızlık hissedersiniz

Bastırılmış psikolojinin bir başka işareti de insanların size duygularını anlatmalarından korkmaktır.

Durumlarını ve olası çözümlerini anlayabilirsiniz ancak yargılanmak veya eleştirilmek istemezsiniz. Keşke seninle konuşmak yerine susmayı tercih etselerdi.

6. Her zaman iyi olduğunu söylüyorsun

Her “Nasılsın?” “Ben iyiyim” ise bastırılmış sevgi duyguları geliştiriyor olabilirsiniz.

READ  Patron Gibi Narsist Hayaletle Başa Çıkmanın 10 Yolu

Sürekli yanıtınız, insanları sizin hakkınızda daha fazla bilgi istemekten caydırmanın bir yoludur. Bu, açığa vurmaktan korktuğunuz gerçek duyguları gizlemenin bir yoludur.

7. Her şeyi çabuk unutursunuz

Bazen konular üzerinde durmamak övgüye değer olsa da, duygusal olarak kabızlığın bir işareti olabilir. 

İnsanlar sizi kasıtlı olarak kırsa ya da incitse bile, çabuk unutur ve başka bir şeye geçersiniz. Bu olgunluk değil, duygularınızı bastırmaktır. Bu, sorunlarla doğrudan yüzleşmeye alışkın olmadığınız anlamına gelir.

8. İnsanlar size duygularınızı sorduğunda sinirlenirsiniz

Bastırma psikolojisini kullanan biri, insanlar kendilerini nasıl hissettikleri konusunda rahatsız ettiğinde sinirlenir. Onlara göre, iyi gizlenmiş mahremiyetlerini ihlal ediyorlar.

Sanki kişi onurunu elinden almak üzereymiş gibi geliyor. Onu korumak için, duygularını soran insanları caydırmak dahil her şeyi yapacaklardır.

9. Unutmak için başka aktiviteler kullanırsınız

İstediğiniz zaman sosyal medyaya yönelmek veya Netflix’e geçmek istiyorsanız bir sorununuz var demektir ve duygusal olarak baskı altında olabilirsiniz. İçmek, gece kulüplerine gitmek ve film izlemek gibi aktiviteler sorunu önlemenin yollarıdır.

10. Her duruma razı olursunuz

Size atılan herhangi bir şeyi kabul ederseniz ya da rahatsız olduğunuz durumlarda bile bu durumlara razı olursanız duygusal baskı yaşarsınız. Homurdanmak ya da şikayet etmek sorun değil. Ancak bastırılmış duyguları olan insanlar, bastırılmış duyguları ortaya çıkarmak için her şeyi kabul ederler.

Bastırılmış duygular nasıl serbest bırakılır

Bastırılmış duygular veya bastırılmış hislerle ilgili bir şey, olumsuz duygularla uğraşmaktan kaçındığınızı fark etmeyebilmenizdir. Bazı durumlardan sürekli rahatsız oluyorsanız ama konuşmuyorsanız bu, onları bilinçsizce engellediğinizin işaretidir.

Etrafınızda herhangi bir yardım yoksa bastırılmış duygularla baş etmek zor olabilir. Yine de bastırılmış duyguları serbest bırakmanın basit yolları vardır. Bunlar şunları içerir:

1. Olumsuz duyguları anlayın

Olumsuz duygular rahatsız edicidir, ancak onları yüzleşmemeniz gereken korkmuş bir varlık olarak görmeye devam ederseniz hayal kırıklığına uğrayacaksınız. Duygularınızın belirli olaylar nedeniyle ortaya çıktığını anlayın.

Bu olaylar olmadan onları asla düşünemezsiniz bile. Olumsuz duyguları bir zayıflık ya da utanç verici bir şey olarak görmek sizi daha da mutsuzluğa sürükleyecektir.

2. Duygularınızı tetikleyenleri öğrenin

Çözülmemiş duyguları fark ederseniz kendinize daha fazla dikkat etmelisiniz. Bazı olumsuz duyguları nasıl geliştirdiğinizi izleyin. 

Mutsuzluğunuzun veya kaygınızın öncesindeki olaylar nelerdir? Duygularınızı neyin uyandırdığını tespit ederek onlarla hızla mücadele edebilirsiniz.

Örneğin kalabalığın sizi tedirgin ettiğini fark ederseniz, gördüğünüzde sakinleşmeye biraz zaman ayırabilirsiniz.

3. Duygularınızla yaşayın

Bu olumsuz duygulardan kurtulmak, bastırılmış duygularınızı daha da kötüleştirecektir. Enerjinizi kızgın veya üzgün hissetmekten kaçınmak için kullanmak yerine, onları olduğu gibi kabul edin.

Bu yüzden duygularınızı bastırmak yerine nasıl serbest bırakacağınızı öğrenin.

Olumsuz duyguları bir kenara ittiğinizde, bu bir duvarı örmek gibidir; hiçbir yere varmaz. Er ya da geç, bu durum daha da kötüleşebilecek ani duygusal salıverilmeye yol açacaktır.

4. Kendinizi yüksek sesle ifade edin

Bastırılmış duygularla baş etmede gerçek şu ki, kendinize yardım edebilecek tek kişi sizsiniz. Yalnız olduğunuzda kendinizle anlamlı iletişim kurmaya çalışın. Mesela bir aynanın karşısına geçip kendi kendinize konuşabilirsiniz.

READ  Çim Daha Yeşil Sendromu: Belirtileri, Nedenleri ve Tedavisi

Geçen gece üzerinize basan kişinin karşınızda olduğunu hayal edin. Kızgın olduğunuzda bile bağırmadan, sakin bir şekilde kendinizi ifade edin. Unutmayın ki bu sadece sizsiniz ve kimse sizi yargılamaz.

5. Geçmişteki hoş olmayan olayları gündeme getirin

Geçmişte yaşamak sağlıksızdır, ancak duyguları açığa çıkarmanın bir yolu geçmişte bazı hoş olmayan olaylar sırasında nasıl davrandığınızı hatırlamaktır. Korkmasaydınız nasıl tepki vereceğinizi hayal edin.

Partnerinizin onun yanına taşınma teklifini reddeder miydiniz? Cevabınız evet ise onunla nasıl konuşursunuz? Bunu hatırlayabildiğiniz tüm olaylarda uygulayın. Yavaş yavaş, bunu gerçek durumlarda hayata geçirebileceksiniz.

6. Sürekli olarak kendinizi kontrol edin

Günlük aktivitelerinizi gerçekleştirirken nasıl hissettiğinizi sormak en iyisidir. İçinizde biriktirdiğiniz ve bilmediğiniz sorunları açığa çıkarmanın en iyi yollarından biridir.

Peki bastırılmış duygular nasıl serbest bırakılır?

“Şu anda nasıl hissediyorum?” sorusunu sorarak başlayın. Onu kızgın, mutlu, heyecanlı, melankoli vb. olarak etiketlemeye çalışın. Onu işaretleyerek sebebini işleyebilir ve uygun çözümler üretebilirsiniz.

7. İfadenize ‘ben’ ile başlayın

Belirli bir olaydan rahatsızlık duyuyorsanız, sanki gücenmemişsiniz veya etkilenmemişsiniz gibi davranarak konuyu değiştirmeye gerek yoktur. 

Örneğin partnerinize ‘Bunu yapmalısın…’ demek yerine. “Bunu yapmanız gerektiğini hissediyorum…” deyin.

Başkalarının duygularını dikkate almanız ve kelimelerinizi dikkatli seçmeniz gerekse de, bunun sizinle ilgili olduğu açıkça belli olsun.

8. Olumlu tarafa odaklanın

Konuşursanız neyin yanlış gidebileceği üzerinde durduğunuz için duygularınızı bastırıyor olabilirsiniz. En kötü durumu hayal etmek yerine neden olumlu tarafını da düşünmüyorsunuz? Hiçbir kural, olayların yalnızca yanlış tarafını görmeniz gerektiğini söylemez.

9. Kendinizi daha az yargılayın

Düşüncelerinizde özgür olun ve duygularınızı bastırmayı bırakın. Durum ne olursa olsun, kendinize belirli bir şekilde hissetmenizi söylemekten kaçının. Meydana gelen olayları kontrol edemezsiniz; neden duygularınızı bastırmalısınız?

Bastırılmış duyguları serbest bırakmak zor olabilir, ancak belirli bir duyguya bir neden vererek bunların etkilerini azaltabilirsiniz. 

Örneğin, “Son sınavımda iyi bir performans göstermediğim için üzülüyorum.” Bunu çözmek için ne yapabilirim? Daha iyisini yap!

10. Bir çözüm bulun

Duygunuzun iletmeye çalıştığı mesajı anladıktan sonra artık harekete geçebilirsiniz. Olumsuz duyguları beraberinde getiren sorunu çözebilecek önlemleri düşünün.

Mesela partnerinizin sizinle konuşma şeklinden nefret ediyorsanız onu nasıl durdurabilirsiniz? İlişkiyi bırakmak mı? ya da onunla saygılı bir şekilde konuşabilir misin? Pek çok makul çözüm bulun ve birini seçin.

Özetliyor

Bastırılmış duygu, olumsuz duygulardan saklanmanın bir yoludur. İnsan olarak bir noktada sorunlarla karşılaşıyoruz.

Bizi rahatsız ettiği için bu sorunlardan kaçınmamız normaldir. Ancak bunu alışkanlık haline getirmek ruh sağlığınızı ve insanlarla ilişkilerinizi etkileyebilir.

Bastırılmış duygularla nasıl başa çıkacağınızı anlamak için duygularınızı serbest bırakmak en iyisidir. Zorlayıcı olabilir ama yukarıdaki adımları izlerseniz duygusal salıvermenin parkta yürüyüş yapmak olduğunu fark edeceksiniz.

Similar Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir