Bir İlişkide Duygusal İstismarla Başa Çıkmak İçin 6 Strateji

İlişkinizin sağlıksız olduğundan şüpheleniyorsanız muhtemelen öyledir.

Kaba davranışlardan, ara sıra yapılan ihlallerden veya toplum içinde yapılan bir hatadan bahsetmiyoruz. Tıpkı tek bir kötü davranış örneğinin zorbalık olmadığı gibi; Bir ilişki birkaç kötü seçim yüzünden sağlıksız değildir.

Sağlıksız bir ilişki , ilişkideki kişileri (ya da büyük olasılıkla tek bir kişiyi) olumsuz etkiler ve kişinin ruh halini, güvenini, davranışını, diğer ilişkilerini ve bedenini olumsuz etkileyebilir.

Çocuklar, tanıdıklar veya iş arkadaşları arasında kötü davranışlar tekrarlandığında buna hemen zorbalık diyoruz. Yaralama tehdidinin veya fiili bedensel zararın ne olarak adlandırılacağı konusunda pek fazla tartışma yok.

Bununla birlikte, yakın (romantik veya ailevi) ilişkilerimizde kötü davranışlar ( fiziksel şiddet içermeyen ) tekrar tekrar meydana geldiğinde, insanlar genellikle bunu tanımlamakta zorlanırlar. İlişkinizin sağlıksız olduğundan şüpheleniyorsanız muhtemelen öyledir. 

Duygusal istismar nedir?

Duygusal veya psikolojik istismarın tanımlanması zor olabilir ve tanınması daha da zor olabilir. Çoğu zaman bu davranış kapalı kapılar ardında gerçekleşir ve incelikli, pasif-agresif , gizli ve hatta makul bir şekilde inkar edilebilir.

Hedefin güvenlik duygusunu (fiziksel veya duygusal), özgüvenini ve hatta gerçeklik algısını etkileyen sözlü saldırganlık, hakaret, tehdit, gözdağı, baskı, manipülasyon veya tecrit, duygusal veya psikolojik istismardır.

Yaşadıkları davranışlar duygusal istismarın klasik belirtileri olsa bile çoğu insanın kendisini istismar mağduru olarak tanımlaması pek olası değildir . İstismar mağdurları sıklıkla yaşadıkları istismarın duygusal şiddetini ve etkisini tanımlamakta güçlük çekerler.

Sağlıksız ilişkilerin davranışlarını, duygularını ve etkilerini anlamak, o ilişkide ne olursa olsun, daha sağlıklı ve daha mutlu bir benliğe doğru ilerlemenin önemli bir parçasıdır.

İstismar mağdurları, çok fazla sorumluluk üstlendiklerinde sıklıkla kendilerini yeterince şey yapmamakla suçlarlar.

İlişkilerde duygusal istismar, güveni ve öz değeri aşındırır, kendinden şüphe duymaya , kaygıya, depresyona, izolasyona ve istismarcıya artan bağımlılığa yol açar. İstismar mağdurları çoğu zaman çok fazla sorumluluk üstlendiklerinde yeterince şey yapmamakla suçluyorlar.

READ  İstismarcı Bir İlişki Nasıl Düzeltilir?

Duygusal istismarla başa çıkan alıcılar genellikle istismarcıya uyum sağlamaktan , başkalarının duygularından veya eylemlerinden sorumlu olduklarını ya da patlamalardan, ruh hallerinden veya öfke nöbetlerinden kaçınmak için huzuru korumak veya akışa devam etmek zorunda olduklarını hissederler.

Duygusal istismara maruz kalan kişiler kendilerini destekleyici arkadaşlarından veya ailelerinden izole etme eğilimindedir . Bağlantılarının kopmuş olduğunu hissedebilirler ya da istismarcı eleştirel davranıyorsa ya da arkadaşları hakkında olumsuz görüşler ifade ediyorsa, bu insanları görerek çatışma ya da yargılama riskini alma olasılıklarının daha düşük olduğunu görebilirler.

İçedönükler, eğer güçlü bir sosyal ağları veya destek ağları yoksa ek bir izolasyon riskiyle karşı karşıya kalabilirler.

Kişi ne kadar izole olursa, uygunsuz davranışların ve duygusal istismarın normalleştirilmesi, mazur görülmesi veya gözden kaçırılması da o kadar kolay olur. İzolasyon, başkalarına bağlı hissetmemizi, bakış açısı kazanmamızı veya diğer sağlıklı ilişkileri görüp deneyimlememizi engeller . Tecrit, insanların istismarcı ilişkilerde kalmasına katkıda bulunur.

Duygusal açıdan istismarcı ilişkiler iki yönlü bir yol değildir. Psikolojik olarak istismarcı ilişki bir kişiye, yani istismarcıya fayda sağlar. Bunu her zamanki gibi kabul etmek zorunda değilsiniz. Başkalarına özgürce verdiğiniz nezaket ve şefkati hak ediyorsunuz.

Bir terapist bulmak, duygusal istismarın üstesinden gelmenize ve duygusal açıdan istismarcı bir durumun içinde bulunup oradan ayrılmanın yol açabileceği karmaşık duyguları yönetmenize yardımcı olur .

CREATE stratejisini duygusal istismarla başa çıkmanıza ve ileriye yönelik bir yol oluşturmanıza yardımcı olacak bir araç olarak düşünün :

1. Bağlan

Arkadaşlarınızla ve ailenizle bağlantı kurun. Son konuşmanızın üzerinden biraz zaman geçmiş olsa bile anlamlı bağlantılara ulaşın. İnsanların sizi önemsemesine, bir destek sistemi oluşturmasına ve daha az yalnız hissetmesine izin verin.

2. Tanıyın

İstismarın davranış kalıplarını tanır . Davranışları bilmek ve tahmin etmek, durumunuz hakkında netlik kazanmanıza yardımcı olacaktır.

Gözlemlediğiniz alışkanlıkları ve rolleri sürdürmek mi istiyorsunuz yoksa farklı bir şey mi istiyorsunuz?

Kötüye kullanım taktiklerini önceden tahmin edebilmek, bunun daha az kişisel hissettirmesine ve sizi biraz daha güçlendirmesine neden olabilir. Hedef alınıyor olsanız bile bu sizinle ilgili değil. İstismarcıyla ilgili.

READ  Kız arkadaşımın bana vurması normal mi?

3. Oluşturun

Sınırlarınızı belirleyin ve size nasıl davranılmasını istediğinize ve artık neye tahammül etmek istemediğinize karar verin.

Ne istiyorsun? Ne istiyorsun?

Başkalarına nasıl davranacağınızı düşünmek ve kendiniz için de aynısını beklemeniz gerektiğini hatırlamak size yardımcı olabilir.

4. İddia

İhtiyaçlarınızı belirtin . Yardıma ihtiyacınız varsa konuşun. Eğer duygularınız incindiyse bunu söyleyin. Başkalarının duygularına veya isteklerine uyum sağlamak için ihtiyaçlarınızı bir kenara bırakmayın.

Sağlıklı bir partner, kendi hislerine uyum sağlamak için kendi duygularınızı bastırmanızı istemez. Sağlıklı bir ilişki herkesin ihtiyaçlarını, duygularını ve arzularını eşit şekilde karşılayacaktır. Duygularınızı ifade ederken duygularınızı dikkate almıyorlarsa, belki de bu geçersiz kılma, duygusal istismarı durdurmak için ihtiyacınız olan tek cevaptır .

5. Geri al

Gücünü geri al. Gücünüzden vazgeçmeye devam etmek zorunda değilsiniz. Konuşmayı kontrol edebilirsiniz. Kendinizi neye maruz bıraktığınızı kontrol edebilirsiniz. Seni azarlayan birini dinlemek zorunda değilsin.

Mantıksız sorulara veya taleplere cevap vermenize gerek yoktur . Uygunsuz davranışlara izin vermeden nazik ve kararlı olabilirsiniz. Birine sizinle belirli bir şekilde konuşmamasını söyleyebilir veya ona olaylara farklı baktığınızı hatırlatabilirsiniz.

6. Çıkış

Gerektiğinde çıkın. İşler kızışırsa, kritik hale gelirse, verimsiz hale gelirse veya üzücüyse bir konuşmayı, telefon görüşmesini sonlandırabilir veya fiziksel olarak ayrılabilirsiniz. Geçmişte yaptığınız için orada kalıp tacize katlanmanıza gerek yok.

Bunların hiçbirini yapmak kolay değil. Psikolojik olarak istismarcı bir ilişkiyle uğraşmak çok duygusal, korkutucu ve zorlayıcı olabilir. Ne kadar tutarlı olursa o kadar kolay olur. Sınırlarınızı zorluyorsunuz ve bunu yapma yeteneğinize daha fazla güven geliştireceksiniz.

Bir profesyonelin desteği, sesinizi yeniden kazanırken ve suçluluk veya korku olmadan kendinizi öncelik haline getirirken, duygusal istismarı aşmanıza rehberlik edecek ve destek olacaktır. Bir terapist, bu zorlu durum boyunca sizi güçlendirecek ve sınırları tek başınıza aşmaya çalıştığınızda olduğundan daha az stresli ve yalnız olacak şekilde belirleyip bunlara bağlı kalmanızı sağlayacaktır.

READ  Bir Erkeğin Öfke Sorunları Olduğunu ve Nasıl Çözülebileceğinin 21 İşareti

Similar Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir