Sadakatsizlik Sonrası Stres Bozukluğu Nedir? Belirtiler ve İyileşme

Hiç kimse sürekli titreme, mide bulantısı ve yönelim bozukluğu ile yaşamak zorunda olmamalı, ancak insanların sıklıkla yaptığı şey budur. Peki ya geri çekilme ya da kendine zarar verme alışkanlıkları? Derinlerde, onun sen olup olmadığını biliyorsun. İşler ne kadar kötü görünürse görünsün, aldatma sonrası stres bozukluğundan kurtulabilirsiniz.

Sadakatsizlik sonrası stres bozukluğunu anlamak

Travma sonrası stres bozukluğunu çoğumuz biliyoruz. Hatta pek çok film, insanların, örneğin savaş gazilerinin deneyimlediği acı verici anıları yeniden canlandırmıştır. Benzer şekilde, sadakatsizlik sonrası stres bozukluğu, etkilenen kişilerin belirli olayları zihinlerinde tekrar yaşamasına neden olacak kadar kaygıya neden olabilir.

Başlangıçta masum olan bu olaylar, şimdi ihanet akılda tutularak yeniden oynanacak. Bazı mağdurlar, bunun doğru olup olmadığına bakılmaksızın kendilerini suçladıkları bir bakış açısını da içerecektir.

Bu düşünceler takıntılı ve bunaltıcı hale gelebilir, o kadar ki insanlar artık günlük yaşamlarını düzgün bir şekilde yerine getiremezler.

Peki PISD bozukluğu nedir? Sadakatsizlik sonrası stres bozukluğu hakkındaki bu makalenin açıkladığı gibi, psikolog Denis Ortman tarafından türetilen terim, romantik bir partnerin ihanetinin yol açtığı kaygıdan kaynaklanan aşırı stresi ifade eder.

Vücudunuz uzun süre kronik stres altında kaldığında, sonunda travma sonrası sadakatsizlik sendromu yaşayacaksınız. Burası vücudun hayatta kalma moduna girdiği ve beynin savaş ya da kaç modunda kaldığı yerdir.

Ortaya çıkan semptomlar travma sonrası stres bozukluğuna çok benzer. Peki sadakatsizlik TSSB’ye neden olabilir mi? Birçok yönden evet, sadakatsizlikle ilişkili TSSB hakkındaki bu makalede daha ayrıntılı olarak gösterildiği gibi . Bazı ince farklılıklar olacaktır, ancak her ikisinde de mağdurlar uyuşukluk, korku ve hatta öfke yaşayacaklardır. 

Potansiyel sadakatsizlik sonrası stres bozukluğunun 5 göstergesi

Sadakatsizlik sonrası stres bozukluğu semptomlarının yoğunluğu duruma göre değişir. Üstelik travmatik bir geçmişe sahip olanlar ya da bağımlı kişilikleri olanlar genellikle ihanetin şokunu daha derin hissederler ve PİD bozukluğuna yakalanma olasılıkları daha yüksektir.

Sonuçta hâlâ kendi dünyalarını yeniden inşa ediyorlar ki bu da güvene karşı tabuta çakılan bir başka çivi.

Ancak yine de herkes bir ihanet sonrasında bunların bir kısmını ya da tamamını yaşayabilir ya da Frank Pittman’ın “Private Lies: Infidelity and the Betrayal of Intimacy” adlı kitabında söylediği gibi “bir anlaşmanın bozulması”. 

1. Aşırı duyarlılık

En yaygın TSSB aldatma semptomlarından bazıları, insanları alışılmadık derecede hassas ve tepkisel hale getiren yüksek alarm durumuna geçmektir.

Bu, kalp çarpıntısı, ürkeklik ve hatta avuç içlerinin terlemesi gibi hissedilebilir. En kötüsü, uyuyamazsınız, odaklanamazsınız ve hatta iştahınızı bile kaybedebilirsiniz.

Beynin sizi korumak için savaş ya da kaç moduna girdiğini daha önce belirtmiştik. Aslında güveniniz kırıldı, bu yüzden kendinizi savunmak için bir duvar ördünüz, tıpkı düzenli olarak dövülen kafesteki bir hayvanın en ufak bir seste atlaması gibi.

2. Takıntılı düşünceler ve kabuslar

PISD bozukluğu, sürekli olarak araya giren düşüncelerin ve üzücü anıların akışı değilse nedir? Bunlar genellikle travma sonrası stres bozukluğunu düşündüğümüzde akla gelen o iyi bilinen geri dönüşler haline gelir.

Bütün bunlar, zihnin huzur veya dinginlik bulamadığı aşırı uyarılmış durumu nedeniyle olur. Sanki korku, zihninizde birçok şekilde tekrar tekrar dönüyor, böylece hiçbir şey sizi bir daha tehlikeye atmayacak şekilde şaşırtıyor.

READ  Gizli Narsist Bir Kocanın Rahatsız Edici 17 İşareti

3. Karışıklık ve ayrışma

Travma sonrası sadakatsizlik sendromundan muzdarip olmak kafa karıştırıcıdır çünkü gerçeklik ve yanılsama karışır. Bu, zaman dilimlerini boşa çıkaracak kadar boşluk ve uyuşukluk hissi yaratabilir.

Kısacası hiçbir şey hissetmeden, etrafınızda olup biteni fark etmeden otomatik olarak hareket ediyorsunuz. Bu, zihnin seni daha fazla acıdan uzak tutmanın bir yoludur.

Uzun vadede umutsuzluğun kara deliğine sürüklenmeniz daha büyük sorunlara neden olur.

4. Çekilme ve depresyon

TSSB aldatma semptomları genellikle dünyadan uzaklaşmayı içerir. Gerçek sadece bulanık ve kafa karıştırıcı olmakla kalmıyor, aynı zamanda tehlikeli de hissettiriyor. İronik bir şekilde, zihin bunun ilerlemenize yardımcı olduğuna inanıyor ama iyileşme sürecini engelliyor.

Etrafınızdaki dünyayla yeniden bağlantı kurmanıza yardımcı olacak insanlara ihtiyacınız var ve onları kapatmak yalnızca depresyonun kısır döngüsüne katkıda bulunur. 

5. Fiziksel rahatsızlıklar

Beden ve zihin, birçok kişinin düşündüğünden daha derin yollarla birbirine bağlıdır. Örneğin, bağırsaklarınız sürekli olarak beyninize mesajlar gönderir ve zihniniz, vücut hislerini aralıksız olarak duygulara dönüştürür.

Bunların çoğu siz farkına varmadan, hatta daha fazlası travmadan sonra gerçekleşir. Zihin sizi uyuştursa bile vücut travmayı asla unutmaz.

Sonuçta vücudun sürdürdüğü savaş ya da kaç modu, kortizol gibi kimyasalların aşırı akışı anlamına gelir; bu kimyasallar zamanla diğerlerinin yanı sıra yüksek kalp basıncı da dahil olmak üzere fiziksel ağrı ve hastalığa neden olur.

Başlangıçta dengenizin bozulduğunu veya uyku düzeninizin yanlış olduğunu hissedebilirsiniz. Her iki durumda da vücudunuz kendinizi iyileştirmeniz için haykırıyor.

Sadakatsizlik sonrası stres bozukluğundan kurtulmak

Eğer PISD bozukluğundan muzdaripseniz, bunun ne kadar yorucu ve moral bozucu olduğunu bilirsiniz. İyi haber şu ki umut var.

Travma sonrası stres bozukluğu hakkındaki bu ABD Ulusal Ruh Sağlığı Enstitüsü makalesinden de görebileceğiniz gibi , bazıları 6 ay gibi kısa bir sürede TSSB’den kurtuluyor. Diğerleri ise daha uzun sürebilen kronik TSSB ile karşı karşıyadır ancak yine de bir sonu olabilir.

PISD, TSSB’nin bir alt grubudur, dolayısıyla bir fikir edinmek için aynı verileri kullanabilirsiniz. 

1. Duyguları işlemek için günlük tutun

Dünyanın sonu gelmiş gibi hissedebilirsiniz. Bir bakıma evet, hayat asla eskisi gibi olmayacak ama yeni kimliğinizi yaratmanın bir parçası olabilirsiniz.

Kulağa ne kadar zor gelse de tedavi, TSSB’deki aldatma deneyiminizle bağlantılı duygularla yüzleşmekle başlar . Bunu güvenli bir şekilde yapmaya başlamanın en güçlü araçlarından biri günlük tutmaktır. 

Khiron kliniğinin Travma için Günlük Tutma hakkındaki makalesinde ayrıntılarıyla belirttiği gibi , yazma eylemi duyguları işlememize ve düzenlememize yardımcı olur. Üstelik, içgörü ve büyüme için potansiyel fırsatlara sahip başka bakış açılarını görmeye başlama olasılığınız da artar.

2. Hipnoterapi

TSSB’den ve dolayısıyla sadakatsizlik sonrası stres bozukluğundan kurtulmak için kabul edilen tekniklerden biri hipnoterapidir.

Hipnoterapi, bilinçaltınızda saklı olan anılara erişmenizi sağlayabilir. Terapi boyunca anılarınızı daha tarafsız bir şekilde yeniden yapılandırmanız için yönlendirilirsiniz.

3. Göz Hareketleriyle Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşleme (EMDR)

EMDR, 90’lı yıllarda psikolog Francine Shapiro tarafından TSSB’yi tedavi etmek için geliştirildi. Buradaki fikir, travmatik bir anıyı aklınızda tutarken hızlı göz hareketinin kaygıyı azaltabilmesidir.

Aynı kavram, sadakatsizlik TSSB testinin sonuçlarıyla başa çıkmak için de uygulanabilir, ancak EMDR’yi yürütmek için sertifikalı bir terapiste gittiğinizden emin olmanız gerekir.

READ  Narsistik Üçgenleşme Nedir: Desen, Tepkiler ve İyileşme

EMDR’nin çok az riski olsa da oldukça tartışmalı bir terapi olduğunu da belirtmekte fayda var. EMDR ile bağlantılı zorluklar hakkındaki bu ScientificAmerican makalesinde de belirtildiği gibi, pek çok kişi, başarısını sergilemek için yeterli kanıtın olmadığını iddia ediyor .

4. Grup terapisi

Bazıları için bireysel terapi ilk başta çok korkutucu gelebilir. Sadakatsizlik sonrası stres bozukluğunuzla bir grup çerçevesinde çalışmanın büyük bir avantajı var.

Bir noktada insanlar genellikle bireysel terapiye ihtiyaç duyarlar. Ne olursa olsun, grup oturumları hikayenizi paylaşmaya ve nasıl hissettiğiniz hakkında konuşmaya başlamanız için kendinizi güvende hissetmenizi sağlayabilir .

Esasen, etrafınızda acı çeken insanlarla çevrili olmak size yalnız olmadığınızı hatırlatır. Ayrıca sonunda bir yere ait olduğunuzu hissetmeye başlarsınız ve sonunda güven yeniden büyümeye başlar. 

5. Terapi

Tahmin edebileceğiniz gibi, aldatma sonrası stres bozukluğu için de terapi şiddetle tavsiye edilir. Sizin için neyin doğru olduğuna bağlı olarak çeşitli yaklaşımları araştırın. Bunlara bilişsel davranışçı terapinin yanı sıra aile terapisi ve tabii ki ilişki danışmanlığı da dahildir. 

Sadakatsizlik sonrası stres bozukluğunu yönetmenin 5 yolu 

Sadakatsizlik sonrası stres bozukluğu testini tamamladıysanız belki de sırada ne olduğunu merak ediyorsunuzdur. İyileşmenize yardımcı olmaya başlamak için bu fikirleri gözden geçirin.

1. Güvendiğiniz kişilere ulaşın 

PISD ile yüzleştiğinizde insanlardan ve çevrenizdeki hayattan vazgeçersiniz. Yeniden güvenmeyi öğrenmek iyileşmenin önemli bir parçasıdır ancak bunu tek başınıza yapamazsınız.

Paniğe kapıldığınızda veya karanlık bir deliğe düştüğünüzde arayabileceğiniz en az 2 veya 3 güvenilir kişiyi bulmaya çalışın. Kendinize yeniden bağlanmanıza yardımcı olacaklar. 

2. Zihin ve bedeni yeniden bağlayın 

Sadakatsizlik sonrası stres bozukluğunun üstesinden gelmek, bedendeki ve zihindeki her şeyi deneyimlemek anlamına gelir. Duyguları ve onlarla birlikte gelen vücut hislerini ne kadar uzaklaştırırsanız, o kadar çok birikir ve iltihaplanırlar.

Bunun yerine egzersiz yapın, yürüyüşe çıkın ve hatta dansa gidin. Duyguları düzenlemek için hareketi kullanma hakkındaki bu yazıda  gösterildiği gibi, hareket etme eylemi duygularınızı serbest bırakmanıza yardımcı olur .

3. Kişisel bakım 

Kendinize bakmak sadece kendinizi şımartmak anlamına gelmez. Bu aynı zamanda yaşam kalitenizi destekleyen doğru faaliyetlere öncelik vermek anlamına da gelir. 

Peki, kendinizi iyi hissetmenizi sağlayan insanları görüyor musunuz? Kendinizi güvende hissetmenizi sağlayacak aktivitelere nasıl öncelik veriyorsunuz? 

4. Kendinizi affedin 

Bir ilişki sonrasında TSSB’nin en kötü etkilerinden biri, insanların sıklıkla kendilerini suçlamasıdır. Elbette ihanet, genellikle her iki tarafın da katkıda bulunduğu daha derin sorunların bir belirtisidir. 

Yine de bir şeylerin ters gittiğini vurgulamanın daha akıllıca yolları vardır. Bu hala birçok durumda kendinizi affetmenin bir yolunu bulmanız gerektiği anlamına geliyor.

Bu, ihaneti mazur gördüğünüz anlamına gelmiyor. Sadece işlerin ters gittiğini ve güçlü duygular hissetmenin normal olduğunu kabul ediyorsunuz. Durumu ne kadar kabul ederseniz ilerlemeniz o kadar kolay olur. 

5. Yas ritüeli 

Sadakatsizlik TSSB testinizin sonuçlarını atlatmanın bir başka terapötik yolu da geçmiş halinizin yasını tutmaktır. Bu süreçten geçmek aynı zamanda iyileşmenin bir diğer kritik bileşeni olan öz şefkatinize de odaklanır. 

İster bir mum yakın, ister geçmişinizin ve gelecekteki halinizin bir resmini çizin, ister eski fotoğrafları yakın, kendi acı çekme süreci güçlüdür. Bir terapist ayrıca geçmiş benliğinizin yasını tutmanın adımlarını da açıklar . İhanet sonrası kendinizi keşfetmek için daha yapılandırılmış bir süreci takip etmek istiyorsanız bu size yardımcı olabilir. 

READ  Mutsuz Bir Kocayla Başa Çıkmanın 10 Yolu

6. Yapılandırılmış faaliyetler 

TSSB sadakatsizliğiyle uğraşmak, sürekli kafa karışıklığı ve korkuyla dolu bir karanlık bulutunun içinde kalmak anlamına gelir. Bazen hobiler veya egzersiz için zaman planlamak yararlı olabilir. Kısacası lütfen bunları yapmak istediğiniz anı beklemeyin. 

İlk adım en zorudur. Bir kez ritmi yakaladığınızda, bu size zihninizdeki kaosu dengelemek için hoş bir yapı sunar. 

7. Meditasyon 

Meditasyon terapi olmasa da bilim yavaş yavaş faydalarını ortaya çıkarıyor ve pek çok kişi TSSB aldatmasıyla başa çıkma uygulamasını destekliyor. 

Meditasyon zihni temizlemekle ilgili değil, zihni tanımakla ilgilidir. Bu süreçte acının yaşamın bir parçası olduğunu kabul etmeye başlarsınız. Zamanla ve sabırla her şeyin olduğu gibi olduğunu kabullenirsiniz ancak bunlara nasıl tepki vereceğiniz konusunda bir seçeneğiniz vardır.  

8. Hikayenizi yeniden yazın 

Bir ilişkiden sonra yaşanan TSSB ne yazık ki çok yaygın ama yine de hikayenizin sorumlusu sizsiniz. Bunu yapmanın anlayışlı bir yolu, aynı durum hakkında başka bir kişinin bakış açısından yazmaktır. 

Bu alıştırmayı yapmak olayı daha az korkunç yapmaz. Bunun yerine duyguların daha az bunaltıcı olması için bir mesafe yaratır. 

Ayrıca , tüm yaşam hikayenizi olumlu ve olumsuzların daha iyi bir dengesiyle yeniden yazdığınız Anlatı Maruz Kalma Terapisine de katılabilirsiniz . Bu, kim olduğunuzla yeniden bağlantı kurarken büyük resmi görmenize yardımcı olur. 

9. Mola anlarını planlayın 

Başka bir yararlı teknik, özel endişe süresi için mola anlarını planlamaktır. Bu, zihninizin kısıtlama olmadan derin düşüncelere dalmasına izin vermenin bir yoludur. Daha sonra zaman dolduğunda başka şeylere odaklanırsınız.

Bu, TSSB sadakatsizlik belirtilerinizi ortadan kaldırmaz. Yine de onları kucaklamanıza ve zamanla gitmelerine izin vermenize olanak tanıyacaktır. 

10. İçinizdeki eleştirmeni izleyin 

Sadakatsizlik sonrası stres bozukluğu sırasında ihtiyacımız olan son şey, aşırı hızlanan bir iç eleştirmendir. Yine de genellikle olan budur. Tekrar ediyorum, bu sabır ve zaman gerektirir ancak içinizdeki eleştirmeni tanımaya başlayabilirsiniz. 

İçinizdeki eleştirmeni ayrı bir varlık, bir çizgi film karakteri veya bir şekil olarak hayal edin. Bir dahaki sefere geldiğinde, onunla konuştuğunuzu hayal edebilirsiniz. Neyi başarmak istediğini ama en önemlisi daha sağlıklı bir sonuca ulaşmak için nasıl işbirliği yapabileceğinizi sorun. 

Sadakatsizlik sonrası stres bozukluğunu atlatmak 

Özetle, sadakatsizlik TSSB’ye neden olabilir mi? Evet ve bu ikisi sıklıkla aynı sorun grubuna dahil edilir. TSSB gibi, PISD deneyiminiz boyunca çeşitli zamanlarda aşırı derin düşüncelere dalma, uyuşukluk ve öfkeyle karşılaşabilirsiniz. 

Aldatma sonrası stres bozukluğundan herkes iyileşebilir, ancak bunun ne kadar süreceği deneyimin yoğunluğuna ve kişiye bağlıdır. Hepimiz artan strese farklı tepkiler veririz, ancak ne kadar zor görünürse görünsün, hepimiz duygularımızla yüzleşmek ve onları kucaklamak için çaba gösteririz. 

Kişisel bakımınıza ve yaşamdaki olumlu önceliklere odaklanırken etrafınızda destekleyici bir ağ oluşturmak önemlidir. Ayrıca doğru ilişki danışmanlığını bulduğunuzdan emin olun çünkü kendi başınıza iyileşmek çok daha zordur. 

Yardıma ulaşmak bir güç işaretidir ve diğer tarafta daha da güçlü bir insan olursunuz.

Similar Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir