Bir İlişkide Toksik Olmayı Nasıl Durdurabilirsiniz: 17 Sağlıklı Yol

Herhangi bir ilişkide toksik davranış çok büyük zarara ve gerginliğe neden olabilir. Bu toksik kalıpların tanınması ve ele alınması, ilgili her iki ortağın sağlığı ve mutluluğu için çok önemlidir. Bu makale, bir ilişkide toksik olmayı bırakmanın bazı sağlıklı yollarını sunmayı amaçlamaktadır. 

İletişim becerilerini geliştirmek ve sınırları belirlemekten, kişisel bakımı uygulamaya ve ihtiyaç duyulduğunda profesyonel yardım aramaya kadar bu stratejilerin uygulanması, besleyici ve destekleyici bir ortaklığı teşvik edebilir. Bireyler bu çözümleri benimseyerek sevgiye, saygıya ve karşılıklı büyümeye dayalı daha olumlu ve tatmin edici bir ilişki geliştirebilirler.

Belki de ilişkilerinizde zararlı, tekrarlayan bir kalıp fark etmişsinizdir; bu kalıp sizi “Başkalarına karşı zehirli miyim?” diye merak ettirdi. 

“Bir ilişkide toksik olup olmadığınızı nasıl anlarsınız?” Konusunda iç gözlem yapmak sizden tam bir dürüstlük isteyecek bir kişisel farkındalık egzersizidir. Değişebileceğinizi ancak farkına vararak yapabilirsiniz. Bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınızı merak ediyorsanız okumaya devam edin!

Bir ilişkide sizi zehirli yapan şey nedir?

Bir ilişkideki toksik davranışlar, manipülasyon, istismar, kıskançlık, saygı eksikliği ve zayıf iletişim gibi çeşitli şekillerde ortaya çıkabilir.

Peki sizi bir ilişkide zehirli yapan şey nedir? Peki bir ilişkide toksik ne anlama gelir?

Genellikle toksik bir kişiliğin çeşitli sebepleri olabileceğine inanılır. Eğer “Nasıl bu hale geldim” diye merak ediyorsanız işte ilişkide toksik olmanıza yol açabilecek bazı nedenler:

  • Çözümlenmemiş konular

Geçmişte çözülmemiş bazı konular ele alınabilir. 

Alternatif olarak hayatınızda olumsuz bir insan olmanıza yol açan bazı travmatik deneyimlerle de karşılaşmış olabilirsiniz. Bu, ilişkilerinize de yansıyor ve sonunda ilişkide toksik olan siz oluyorsunuz.

  • Bozuk iletişim

Partnerinizle aranızda bir iletişim boşluğu olması muhtemeldir. 

Sonuç olarak bu bir kavgaya dönüştü ve siz de olumsuz yaklaşmaya başladınız ve durumu oldukça sabırsız bir şekilde ele aldınız. Bu sizin toksik bir insan olmanıza neden oldu.

  • Bağlılık fobisi

Çoğu zaman, insanlar bir ilişkiye girdiğinde bu genellikle bir adrenalin patlamasıyla olur ve partnerler ilişki hedeflerini netleştirmezler . 

Aynı sayfaya çıkmazlar. Bu, partneriniz uzun vadeli bir taahhüt ararken sizin hâlâ hazır olmadığınız veya bunu iyice düşündüğünüz anlamına gelir.

  • Manipülatör olabilirsiniz

Manipülasyon belirtilerinizi kontrol edin. İlişkide baskın bir manipülatör müsünüz? Partneriniz sürekli suçlamanız ve gaz çıkarmanız nedeniyle suçluluk duygusuna kapılıyorsa, bu ilişkinizin zehirli olmasının nedenlerinden biri olabilir.

  • Uyumluluk eksikliği

Basitçe söylemek gerekirse, ikiniz de birbirinize uygun olmayabilirsiniz. Her iki partnerin de kişilikleri tamamen farklıysa ve eşleşme yoksa, partnerlerden birinin toksik hale gelmesi muhtemeldir. Bu durumda maalesef ton sizsiniz. 

İlişkide zehirli olanın siz olduğunuzu gösteren işaretler

Başkaları öfkelenmenizden korktukları için size karşı açık sözlü olmak istemeyebilirler. Çabuk öfkelenmek birçok toksik kişilik özelliğinden sadece bir tanesidir. 

Bazı tipik toksik kişi özelliklerinin bir listesini hazırladık. Burada dürüst bir öz envanterle başlayın. Daha sonra bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınıza geçebilirsiniz.

Olumlu olmayan veya size faydası olmayan değişikliklerle karşılaşabilirsiniz. Zehirli bir insan olduğunuzun işaretlerinden bazıları:

  • Başkalarını eleştiren
  • Çatışmalı
  • Olumsuz
  • Yargılayıcı
  • Destekleyici değil
  • Kıskanç
  • Kötü niyetli
  • Enerji tüketen
  • Düşmanca ve öfkeli
  • Ağır tartışmalara açık değil; kapanır veya dışarı çıkar
  • Hatalı olduğunu kabul etmeyi reddeder, asla özür dilemez, suçu başkalarına atar
  • Başkalarını manipüle etmek için suçluluk duygusunu kullanır
  • Başkalarını sizin anlamınızı “yanlış anlamakla” suçluyor
  • Narsist
  • Kontrol delisi
  • Sahtekâr
  • Dikkat çekme davranışı sergileyin

Bunun ilişki üzerinde ne gibi etkileri olabilir?

Bir ilişkideki toksik özellikler aşkınızın kalitesini kesinlikle etkileyebilir, bu nedenle toksik olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenmek sizin yararınıza olacaktır. Toksik bir partner olmak ilişkinin dengesini bozar. İki sağlıklı insanın etkileşime girmesi yerine, toksik bir ilişkide güç dinamiği eşitsizdir. 

READ  Duygusal Boşaltma ve Havalandırma: Farklılıklar, İşaretler ve Örnekler

Toksik ilişkiler genellikle kısa ömürlüdür çünkü toksik olmayan partner eleştirinin, istismarın, kıskançlığın ve onaylanmamanın hedefi olmaktan yorulur. Sonunda ayrılırlar.

Toksik bir partner olduğunuzda, muhtemelen sevdiğiniz kişiye saygı göstermezsiniz, bu da onların kendilerini değersiz ve küçümsenmiş hissetmelerine neden olur. Toksik kişilik özellikleri arasında narsisizm de bulunduğundan partnerinize karşı herhangi bir çaba göstermeyebilirsiniz; kendinize odaklanmışsınızdır. 

Eğer yalancıysanız, bu ikiniz arasındaki güveni zedeler; bu da sağlıklı bir ilişki için çok önemlidir. Partnerinizi nasıl aktif bir şekilde dinleyeceğinizi öğrenmediğiniz için iletişim becerileriniz zayıf olabilir. Duygusal patlamalarınız sık sık ve kolayca tetiklenebilir; bu da sakin ve huzurlu bir ev ortamı yaratmaz.

Tüm bu davranışlar sizin ve partnerinizin zihinsel ve duygusal sağlığını etkiler. Bu nedenle bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenmek hayati önem taşır.

Psikoloji alanında doktora sahibi Dr. Jennifer Jacobsen’e göre ,

Sağlıksız davranış kalıplarını düzeltmezseniz, bunlar ilişkilerinizde ortaya çıkmaya devam edecektir. Gelecekte sağlıklı, mutlu ilişkiler istiyorsanız, sağlıksız davranışları düzeltmeye yönelik çalışmalar yapmalısınız.

Toksik davranış kalıplarına sahip kişiler, kötü davranışlarından dolayı partnerlerini suçlayabilirler, bu da hiçbir zaman değişiklik yapamayacakları anlamına gelir. Sürekli olarak düşmanca, kaotik ilişkiler içindeyseniz, büyümek ve değişmek için çalışmanız gerekir, yoksa aynı kalıpları tekrarlarsınız.

İLGİLİ OKUMA
Toksik Bir İlişki Nedir ve Başlıca Toksik Ortak Türleri

Toksik bir insan değişebilir mi?

Aslında zehirli bir insan değişebilir. Toksik bir insansanız, kendi iyiliğiniz için, yalnızca kendinizdeki toksik özellikler üzerinde değil, aynı zamanda bu özelliklerin ardındaki “neden” üzerinde de derinlemesine çalışmak için çaba göstermelisiniz. Başka bir deyişle, rastgele toksik hale gelmediniz  .

Bu davranışların temelinde yatan nedenler vardır; ortaya çıkarmak ve incelemek için bir terapist veya koçla birlikte çalışmaya değer nedenler olabilir. Kendinizin farkına vardıkça, bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınızı bilecek araçları kazanırsınız.

Peki ilişkide zehirli olanın siz olduğunuzu fark ettiğinizde ne yapmalısınız?

Muhtemelen bu davranışları çocuklukta öğrenmişsinizdir. Belki de ebeveynliğin zehirli olduğu bir evde büyüdünüz . Belki size erken yaşlarda empati ve şefkat öğretilmemiştir. 

İçiniz rahat olsun: Zehirli insanlar bilinçli çaba ve öz farkındalıkla iyileştirilebilir. Ancak ilerlemek ve kendinizdeki toksik özellikleri bırakmak için değişmeye istekli olmanız ve sorumluluğu kabul etmeniz gerekir. Geçmişinizi nasıl geri alacağınızı ve bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenebilirsiniz.

Ben zehirli bir insanım. Nasıl değişirim?

Kendiniz üzerinde çalışmaya hazır mısınız? Bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenmeye hazır mısınız? 

İlişkilerinizde toksik olmayı bırakmanın 17 yolu

İlişkide toksisiteden her ne pahasına olursa olsun kaçınılmalıdır çünkü bu ilişkiye zarar verebilir. İşte ilişkide toksik olmayı bırakmanın bazı yolları. Onlara göz atın:

1. Bir ilişkide toksik olmanın ne anlama geldiğini anlayın ve farkına varın

Toksik olmak olumsuzluğu yayar ve etrafınızdakilere, özellikle de sevdiğiniz kişiye zarar verir. Toksisitenin sevdiğiniz kişi üzerindeki zararlı etkisine derinlemesine baktığınızda, değişimin başlayabileceği bir yerdesiniz ve bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınız üzerinde çalışabilirsiniz. İçine bak. 

Her şey itirafla başlıyor: Ben zehirli bir insanım. Nasıl değişirim?

2. Terapiyi düşünün

Akıl sağlığı uzmanlarının yardımı ve desteği olmadan nasıl toksik bir insan olunmayacağını öğrenmek zordur. Zehirlilik gerekçelendirilemez veya ortadan kaldırılması istenemez. Zehirli kişi özellikleri derinlere yerleşmiştir. 

İşleyiş tarzları, dışarıdan gelen uzmanlığın yardımıyla çözülebilecek bir kalıptır. Bir terapist size zehirlilikten uzaklaşıp başkalarıyla etkileşim kurmanın, onları sizden uzaklaştırmayan yeni, daha sağlıklı bir yoluna giden yolu gösterebilir. 

Bir terapist, çocuklukta öğrendikleriniz ile yetişkin olduğunuzda bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınız arasındaki bağlantıyı ortaya çıkarmanıza yardımcı olabilir.

3. Suçlamaktan anlamaya geçiş

Toksik bir kişi olarak varsayılanınız, yanlış olan her şey için diğerini suçlamaktır. Bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenirken, suçlamadan bir adım geri atın . Durumu farklı bir perspektiften anlamaya çalışın.

READ  Seni Görmezden Geldiğine Nasıl Pişman Olursun?: 15 Yol

Suçu atamanın verimsiz olduğunu ve çözüme yol açmayacağını anlayın. Suçlama oyununu oynamak yerine, bir çözüm bulmak için ne yapabileceğinizi kendinize sorun.

4. Zihinsel zorluklar ve hedefler belirleyin

Zihinsel hedefiniz toksisiteyi ortadan kaldırmak ve hayatınızda daha fazla pozitiflik uygulamaktır. Ne yaparsanız yapın, nedenini gözden kaçırmayın. 

Toksik davranışlar stres ve mutsuzluk yaratır. Tüm ilişkileri zorluyor. Bunlar hak etmediğiniz yerlerdir. Bu nedenle, yaşamınızdaki toksisiteyi ele almaya başladığınızda gözünüzü hedefte tutun. Olumluluk ve neşe ile çevrelenmeyi hak ediyorsunuz, çatışma ve olumsuzluk içinde yaşamayı değil.

5. Toksik davranışlar sergilediğinizin işaretlerini tanıyın 

Her şeyden önce zehirli değilsiniz . Bazı toksik davranışlarınız var. Yukarıda listelenen toksik davranışların tümüne sahip olmanız pek olası değildir, ancak size tanıdık gelenleri belirleyin. 

Daha sonra davranış kalıplarınızı daha iyi görmek için günlük tutmaya başlayın. Toksik bir şekilde tepki verdiğinizi hissettiğinizde bunu not edin. Bu tepkiden önce ne olduğuna dikkat edin. Sakin bir zihin yerine aşırı uçtan tepki vermenin sonuçlarını yazın. 

Bu, toksik davranışı tetikleyen koşulları daha iyi tanımlamanıza yardımcı olabilir ve bir ilişkide toksik olmayı bırakmanızı sağlayabilir.

6. Özür sanatını öğrenin ve bu konuda rahat olun

Zehirli insanlar asla sorumlu oldukları herhangi bir şey için suç üstlenmezler, dolayısıyla asla özür dilemezler. Hatalarınıza sahip çıkmak, bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenmenin temel bir parçasıdır. 

Arkadaşlıklarınız ve ilişkileriniz sona erdikten aylar hatta yıllar sonra özür dilemek zor ama bir o kadar da ödüllendirici. İnsanların ne kadar bağışlayıcı ve nazik olduklarını görünce şaşıracaksınız.

7. Sınırlar koyun ve koruyun

Muhtemelen toksiksiniz çünkü bu davranış geçmişte işinize yaradı. Ancak sınırlar koyarak hayatınıza getirdiğiniz zehirli insanlara hayır diyebilirsiniz. İlişkilerde sınırlar sağlıklıdır. 

Toksik kişilik ilişkilerine ilgi duyuyorsanız, bunları bırakmaya çalışın. Anne-babanız veya kardeşiniz gibi ailenizin bir üyesiyle uğraşırken bu özellikle zor olabilir. Bu özellikle sizin zehirli davranışınızı sürdürenler için geçerlidir.

8. Fiziksel olarak aktif olun

Egzersiz, iyi hissetme hormonu olan endorfin üretir. Çok fazla ter attığınızda ve kendinizi mutlu ve güçlü hissettiğinizde olumsuzluk, eleştiri ve düşmanlık yapmak imkansızdır. 

Günlük bir egzersiz rutini edinin (yürümek kadar düşük etkili olabilir) ve toksik özelliklerinize ne olduğunu izleyin. Bir ilişkideki toksisiteyi önlemek çoğu zaman sadece bir iyi egzersiz uzaktadır!

9. Eylemlerinize sahip çıkın

Daha az toksik olmanın yollarından biri, kendi eylemlerinizin ve bunların etrafınızdakiler üzerindeki sonuçlarının sorumluluğunu almaktır. 

Söylediğiniz veya yaptığınız bir şey birisini olumsuz etkilediyse hemen özür dileyin ve nasıl telafi edebileceğinizi sorun. Hatalarınızı sahiplenmenin ve dürüstlükle yaşamanın ne kadar iyi hissettirdiğine şaşıracaksınız.

10. Her zaman dürüstlükle hareket etme kararı alın

Bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenirken kendinize şu soruyu sormanız yararlı olacaktır: “Söylediklerim veya yaptıklarım başka birine zarar veriyor mu?” Soruyu sorarak eylemlerinizi değerlendirebilir ve dürüstlükle ilerleyebilirsiniz. 

Doktorun yemini gibi: Zarar Verme.

11. Yalnız kalmayı öğrenin (ve bunu sevin!)

Daha az toksik olmak kendini sevmekle başlar. Zehirli insanların çoğunun özgüvenleri düşüktür . Kendilerine ilişkin düşük imajlarını güçlendirmenin bir yolu olarak zehirliliklerini başkalarına yayarlar (her ne kadar bunu asla kabul etmeyecek olsalar da).

Bir ilişkide toksik olmayı bırakmanın önemli bir yolu, kendi başınıza kalmaya zaman ayırmaktır. Tek başınıza nasıl eksiksiz, bütün ve sevimli hissedeceğinizi öğrenin. Kendi öz değer rezervinizi oluşturmak için zaman ayırın ve bunu daha sonra başkalarına yansıtabilirsiniz.

12. Küçük başlayın

Sahip olduğunuz toksik bir alışkanlığı belirleyin ve bir hafta boyunca bunun üzerinde çalışmaya karar verin. Örneğin, anında patladığınız için partnerinizle tartışmaktan kaçınıyorsanız, anlamlı, nazik ve saygılı bir sohbete girebilmeniz için partnerinizle konuşmak için bir zaman planlayın. 

READ  Tek Taraflı Bir İlişki İçinde Olduğunuzun 15 İşareti ve Nasıl Düzeltileceği

İyi iletişim tekniklerini aklınızda ön planda tutun ve toksik reaksiyonları uzak tutmaya dikkat edin.

13. Kendinizi toksik olmayan davranışlar yaparken yakalayın

Toksik kalıplarınıza dikkat edin.

Bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenirken, eski toksik davranışlarınızın yerini alan sağlıklı davranışlara giriştiğinizi gözlemlediğinizde mutlaka sırtınızı sıvazlayın.

14. Kendi şifa yolunuza konsantre olun

Başkalarını işaret etme ve tüm hastalıklarınızdan onları sorumlu tutma eğiliminde olabilirsiniz. Bırak gitsin. O sana hizmet etmiyor.  

Bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakabilirim? 

Kendi şifa yolunuza odaklanın. Başkalarının ne yaptığı ya da yapmadığı sizi ilgilendirmez. Dürüstlüğe, pozitifliğe, kendini sevmeye ve herkese karşı şefkate doğru ilerledikçe iyileşmeniz doğal olarak yerine gelecektir.

15. Başkalarının kişisel değişiminin farkına varın

Bir ilişkide zehirli olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenirken tanık olacağınız en şaşırtıcı şeylerden biri, yakınlarınızın da değişeceğidir. Bu canlandırıcı değişikliklerin farkına varın ve onlara minnettarlığınızı dile getirin. Erdemli bir pozitiflik çemberi yaratın.

16. Empatiyi geliştirin

Empati, toksik davranışları anlamak ve ortadan kaldırmak için çok önemlidir. Kendinizi partnerinizin yerine koyun ve onun ne hissettiğini hissetmeye çalışın. Sözlerinizin ve eylemlerinizin onların duyguları üzerindeki etkisini düşünün. 

Empati geliştirmek, partnerinizle daha derin bir düzeyde bağlantı kurmanıza ve daha şefkatli ve destekleyici bir ilişki geliştirmenize yardımcı olabilir. Zorlayıcı bir durumla karşı karşıya kaldığınızda, durup hareketlerinizin partnerinizi nasıl etkileyebileceğini düşünün ve çatışmalara empati ve anlayışla yaklaşmaya çalışın.

17. Etkili iletişim uygulayın

Sağlıklı iletişim her başarılı ilişkinin temelidir. Toksik davranışlar genellikle yanlış iletişimden veya etkili iletişim becerilerinin eksikliğinden kaynaklanır. Düşüncelerinizi ve duygularınızı açık ve dürüst bir şekilde ifade etmeye çalışın ve partnerinizi de aynısını yapmaya teşvik edin. 

İhtiyaçlarınızı ve endişelerinizi suçlamadan ifade etmek için “Ben” ifadelerini kullanın. Partnerinizin bakış açısını aktif bir şekilde dinleyin ve sözünü kesmekten kaçının. Açık ve saygılı iletişimi teşvik ederek, güven ve anlayış için bir temel oluşturarak toksik kalıp olasılığını azaltırsınız.

Kişisel gelişimin ve bir ilişkideki olumlu değişikliklerin zaman ve tutarlı çaba gerektirdiğini unutmayın. Bu ek ipuçlarını mevcut olanlarla birleştirmek, partnerinizle daha sağlıklı, daha tatmin edici bir bağlantı kurmanıza katkıda bulunabilir.

SSS

Zehirli bir ilişki içinde olmak zorlayıcı olabilir ve bu ilişkinin onarımı ve değeri hakkında sorulara yol açabilir. İşte kısa bilgiler:

  • Toksik bir ilişki düzeltilebilir mi?

Evet, ancak her iki ortağın da kararlılığını gerektirir. Sorunları kabul edin, gerekirse profesyonel yardım alın ve açık iletişimi geliştirin . Sürdürülebilir değişim; çabayı, öz değerlendirmeyi ve büyümeye yönelik ortak kararlılığı gerektirir.

  • Toksik bir ilişkide kalmaya değer mi?

Genel olarak hayır. Sürekli toksisite zihinsel ve duygusal sağlığa zarar verebilir. İlişkinin etkisini değerlendirin, kişisel bakımınıza öncelik verin ve ilişkide kalmanın uzun vadeli mutluluğunuz ve kişisel gelişiminizle uyumlu olup olmadığını değerlendirin.

İlişkide zehirli olanın sen olduğunu anladığında

Yukarıdaki 15 nokta, bir ilişkide toksik kişi olmaktan sağlıklı, dengeli bir partner olmaya geçişin anahtarıdır. 

Belirli bir sıraya göre değil, aynı anda bir veya iki tanesini ele alarak başlamak faydalı olabilir. Evrimin bir gecede gerçekleşmesi gerekmez, ancak kişilerarası ilişkilerinizi geliştirmek istiyorsanız toksik davranışlardan vazgeçmeniz gerekir. Bunlar yalnızca başkalarına yakın olma yeteneğinizi engelleyebilir. 

Artık bir ilişkide toksik olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenmek için ihtiyacınız olan araçlara sahipsiniz. Bu yeni düşünme biçimlerine adım adım yaklaşın ve eski toksik davranışlardan kurtulduğunuzu gözlemlediğinizde kendinizi tebrik etmeye zaman ayırın.

Hissedeceğiniz değişimlere ve yakın çevrenizde gözlemleyeceğiniz değişimlere açık olun. Zihinsel bakış açınızın çok daha iyimser ve daha az eleştirel olduğunu göreceksiniz. Dünya çok daha dost canlısı bir yer gibi görünecek. Biraz zaman alabilir ama küçük, olumlu alışkanlıkları benimsemek sadece size değil çevrenizdekilere de fayda sağlayacaktır.

Similar Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir