İlişkilerde Sahiplenici Olmayı Durdurmak İçin 15 İpucu

Bir ilişkide sahiplenici olmak her iki ortağa da zarar verebilir. Kıskançlık, güvensizlik ve güvensizlik duygularına yol açabilir. Sahiplenme konusunda sorun yaşıyorsanız işaretleri tanımak ve bunların üstesinden gelmek için adımlar atmak önemlidir. 

WebMD’ye göre sahiplenme çok ileri götürüldüğünde kıskançlık, istismar, paranoya veya takip gibi ciddi sorunlara yol açabilir. Aşırı kıskanç ve sahiplenici olmak aynı zamanda partnerinizin saygısız, aşağılanmış, kapana kısılmış ve duygusal olarak istismar edilmiş hissetmesine neden olabilir.

Bir ilişkideki sahiplenme belirtilerini tanımak ve ilişkinin ne zaman kötüye gittiğini bilmek önemlidir.

Bu makalede, sahiplenici olmayı nasıl bırakacağınız ve partnerinizle daha sağlıklı bir ilişki nasıl kuracağınıza dair bazı pratik ipuçlarını inceleyeceğiz.

Sahiplenme nedir?

Veya bir ilişkide sahiplenme ne anlama gelir?

Sahiplenme, bir şeye veya birine sahip olma veya sahip olma arzusudur . Örnek olarak oyuncağını paylaşmayı reddeden bir çocuğu düşünün. Eşyalarına sahip çıkarlar ve başkalarının onlarla oynamasını istemezler.

Benzer şekilde, sahiplenici bir karı veya koca, partnerinin yalnızca kendisine ait kalmasını sağlamak için büyük çaba gösterebilir ; hatta eşlerinin arkadaşlıklarını ve aile ilişkilerini tamamen kendilerine ait kılmak için sabote edebilir.

Sahiplenici olmamayı öğrenmek önemlidir, özellikle de ilişkinizi kurtarmaya ve kişisel olarak gelişmeye çalışıyorsanız. Ancak kabul etmediğiniz şeyi değiştiremezsiniz ve ilişkinizde sahiplenici olmayı nasıl bırakacağınızı bulmak için aynaya bakmak çok önemlidir.

Bir ilişkide sahiplenme duygusuna ne sebep olur?

İlişkilerdeki sahiplenme çeşitli nedenlerden kaynaklanabilir. En yaygın nedenlerden biri güvensizliktir. 

Birisi kendisinde veya ilişkisinde kendini güvensiz hissettiğinde, partnerinin sevgisi üzerinde kontrol ve güvence sağlamanın bir yolu olarak aşırı derecede sahiplenici hale gelebilir. Diğer nedenler arasında partnerine çok fazla bağımlı olmak, kişisel alanını kabul etme ihtiyacı ve bencillik sayılabilir.

Sahiplenme duygusu ilişkilerde nasıl ortaya çıkıyor?

İlişkilerdeki sahiplenme çeşitli şekillerde ortaya çıkabilir. Örnekler arasında kıskançlık, fiziksel ve duygusal istismar , paranoyak düşünceler, takip etme davranışı ve kronik reddedilme korkusu yer alır. 

Sahiplenme çoğu zaman bağlanma tarzlarıyla ilgili güvensizliklerden kaynaklanır . Aynı zamanda borderline kişilik bozukluğunun da belirtisi olabilir. 

Bir çalışma, sıklıkla sahiplenmeyle ilişkilendirdiğimiz kıskançlık ve gözetleme davranışlarının, ilişkide tatminsizliğe ve yıkıcı davranışlara yol açtığını göstermiştir.

Bu bizi neden ilişkilerde sahiplenme duygusunun üstesinden gelmeyi öğrenmemiz gerektiğine getiriyor.

Sahiplenme belirtileri

Kıskançlık yaygın bir insan özelliğidir; ancak ilişkilerde ilerleyip sahiplenme biçimini aldığında son derece zararlı olabilir. Sahiplenici kişi kendi güvensizliklerine takılıp kalır ve davranışlarının etkisinin farkında olmaz.

Sahiplenme, partnerinizin güvenini ve zihinsel istikrarını tehlikeye atarken ilişkinize zarar vermenize neden olur. Sahiplenme duygusu partnerinize değerli olduğunu hissettirmek yerine sizi onun mutsuzluğunun sebebi haline getirir. Bu nedenle sahiplenici olup olmadığınızı anlamak için davranışlarınızı iyice gözden geçirmenizde fayda var.

READ  Evlilikte Kırgınlığın En Büyük 10 Nedeni

İşte sahiplenmenin en yaygın 10 belirtisi:

  • Partnerinizin şifrelerini istediniz
  • Partnerinizle sürekli iletişim halinde olmak istiyorsunuz
  • Aşırı kıskançsın
  • Partnerinizin sosyal çevresini kontrol etmek istiyorsunuz
  • Sınırları tanımakta zorluk çekiyorsunuz
  • Eşinizin nasıl göründüğünü kontrol etmeye çalışıyorsunuz
  • Kararlarını manipüle etmek veya kontrol etmek için suçluluk duygusunu kullandınız
  • Ani ruh hali değişimleriniz var
  • Eşinizi kaybetmekten her zaman korkuyorsunuz
  • Kolayca savunmaya geçersiniz

Sahiplenmeyi nasıl bırakacağınıza dair 15 adım

Kıskançlığın olumsuz bir şekilde ifade edilmesi, partner üzerinde kontrol edici ve duygusal açıdan zarar verici bir etkiye sahip olabilir. Ancak doğru şekilde ifade edildiğinde kıskançlık, eşin partnerini takdir etmesine ve ona sevgi ve saygıyla değer vermesi yönünde olumlu adımlar atmasına yardımcı olabilir.

İşte bir ilişkide sahiplenmeyi nasıl bırakacağınız ve kıskançlığı nasıl aşacağınıza dair 15 ipucu

1. Ayakta kalın

Gerçekte öyle.

Sahiplenme, siz etrafta olmadığınızda partnerinizin ne yaptığını aşırı düşünme eğilimidir. Sahiplenmeyi nasıl bırakacağınızı öğrenmek istiyorsanız, şimdiyi yaşamaya başlamalısınız. Partneriniz size ondan şüphelenmeniz için neden vermediyse, gereksiz yere ondan şüphe etmeye başlamayın.

2. Güvensizlikler konusunda açık olun

Sahiplenici bir ilişkide partnerinizle nasıl hissettiğinizi paylaşmanız çok önemlidir, ancak hayatınızda olup bitenler için onu suçlamayın. 

Onlara neden belirli şekillerde davrandığınızı anlatırsanız ve alışkanlıklarınızı değiştirmeye çalıştığınızı kabul ederseniz, sizi tetikleyebilecek durumlardan/davranışlardan kaçınarak üzerlerine düşeni yapabilirler.

3. Talepte bulunmadan önce düşünün

Bu yorumlardan herhangi biri tanıdık geliyor mu?

  • “Artık XYZ ile konuşmanı istemiyorum.”
  • “Telefonunda bir takip uygulaması olması beni daha rahatlatır, bu yüzden nerede olduğunu biliyorum.”
  • “Neden (falanca) sosyal medyada arkadaşsınız?”
  • “Telefonunun şifresini istiyorum.”

Bunların hepsi aşırı kıskanç eşlerin sık sık yaptığı isteklerdir.

“Neden bu kadar sahipleniciyim” sorusunu çözmeye çalışırken kendinize, eşinizin de sizden benzer isteklerde bulunması durumunda rahat olup olmayacağınızı sorun. Partnerinizin mahremiyetini asla ihlal etmemeli veya onu kontrol etmeye çalışmamalısınız.

4. İletişim hatlarını açın

Çok fazla kelime kullanmanız, eşinizle iletişimde mükemmel bir iş çıkardığınız anlamına gelmez . İletişim ilişkinizin gelişmesine yardımcı olacaktır, ancak yalnızca bunu nasıl iyi yapacağınızı biliyorsanız. Yanlış şeyi yanlış şekilde iletmek ilişkinize zarar verebilir.

Julia Arias, “ İlişkilerde Etkili İletişim ” adlı kitabında iletişimi her çiftin doğru adımları atarak geliştirebileceği bir şey olarak ele alıyor. Zamanla daha iyi iletişim becerileri uygulayarak daha sağlıklı iletişim kurma konusunda kendinizi eğitmeniz mümkündür.

Sağlıklı iletişim şunları yapabileceğiniz bir iletişimdir:

  • Nasıl daha az sahiplenici olabileceğiniz konusunda eşinizle açık ve dürüst bir şekilde konuşun.
  • Davranışınız hakkında ne hissettikleri hakkında açık uçlu sorular sorun.
  • Sakin ol. Kendiniz hakkında olumsuz şeyler duymak canınızı acıtıyor ancak sakin kalarak ve sözünü kesmeden dinleyerek sahiplenme eğilimlerinin üstesinden gelebilirsiniz.
  • Sözsüz ipuçlarını yakalayın ve eşinizi rahatsız eden davranışı düzeltmek için harekete geçin.
  • Düzenli olarak iletişim kurmak ve bağ kurmak için zaman ayırın. 
  • Partnerinize değişmek istediğinize dair güvence verin.
READ  The 30 Uzun Mesafe İlişkilerinin Artıları ve Eksileri

5. Kendi hayatınıza odaklanın

Partnerinizin eylemlerine takıntılı olmak yerine, kendi işinize odaklanarak toksik davranışları ortadan kaldırın. İş durumunuzda başarılı olun, arkadaşlarınızla vakit geçirin ve partnerinizle eğlenin.

Zihninizi hayatınızdaki olumlu şeylerle meşgul etmek, ilişkinizdeki güvensizlikler üzerinde düşünmekten kaçınmanıza yardımcı olacaktır .

6. Kıskançlığınızın farkına varın

Sahiplenme duygunuzu değiştirmek istiyorsanız işe kendinizi sorgulayarak başlamalısınız. Güvensizlikleriniz geçmişteki bir ihanetten veya çocuklukta yaşanan bir deneyimden kaynaklanıyor olabilir. Kendinize bazı sert sorular sorarak sorunlarınızın kökenine inebilecek ve sahiplenme duygusunun üstesinden gelmeyi öğreneceksiniz.

7. Bağımsızlığı olumlu olarak görün

Eşinizden ayrı geçirdiğiniz zamanı hafife almak yerine, partnerinizin bağımsızlığını takdir etmeyi öğrenin . Ayrı olmak, birlikte olduğunuzda daha heyecanlı hale gelir. Ayrı vakit geçirmek aynı zamanda sizin ve eşinizin daha büyük bir benlik duygusuna sahip olmasına, sınırları çizmeyi öğrenmesine ve ilgi alanlarınızı keşfetmesine yardımcı olacaktır.

8. Yakınlık kurmaya çalışın

Güçlü bir ilişki için sağlıklı duygusal yakınlık şarttır. Araştırmalar , duygusal yakınlığın insanlar arasındaki güveni artıran oksitosin salgıladığını gösteriyor. Kendinize ne kadar güvenirseniz, partnerinize karşı o kadar az kıskançlık ve sahiplenme duygusu sergilersiniz.

9. Arkadaşlarla birlikte takılın

Sahiplenme nedir? Partnerinizin hayatındaki diğer herkesin niyetinden şüphelenmektir.

Sahiplenmeyi nasıl bırakacağınıza dair bir ipucu, birbirinizin arkadaşlarıyla tanışmaktır. Birbirinizin sosyal çevrelerini tanımak, siz etrafta olmadığınızda kötü niyetli hiçbir şeyin olmadığını görmenizi kolaylaştıracaktır. Gerçek dinamiklerini bilmek korkularınızı gidermenize yardımcı olabilir.

10. Eşinizi değiştirmeyin

Daha az sahiplenici olmanın bir ipucu, ilk etapta partnerinize neden aşık olduğunuzu kendinize hatırlatmaktır. Bağımsız, eğlenceli, oyuncu ve cana yakın olmalarını sevdiniz. Psikologlar, partnerinizden değişiklik talep etmenin uzun vadede güvenine ve ilişkilerine önemli ölçüde zarar verebileceğini gözlemledi .

11. Hatalarınızı sahiplenin

Sahiplenici bir eş veya koca olarak, ilişkinizdeki sorunlardaki rolünüzü kabul etmeniz gerekir. Hatalarınızın sorumluluğunu almak, eşinize sahiplenmeyi nasıl bırakacağınızı öğrenme konusunda ciddi olduğunuzu gösterecektir. Aynı zamanda öz değerlendirmeye dayalı bir büyüme şansı da olacak.

12. Eşinizi gözetlemeyin

Araştırmalar, güven eksikliğine dayalı düşünce ve davranışların ilişki tatminine ve bağlılığa zarar verdiğini ortaya çıkardı. İlişkinizi yeniden inşa etmek ve sahiplenici olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenmek istiyorsanız, partnerinizi dijital olarak veya başka şekilde gözetlemeyi bırakmalısınız. 

READ  Bir İlişkide Kendinizi Yeniden Bulmanın 10 Yolu

13. Güven oluşturmaya çalışın

Güven oluşturmak, dönüştüğünüz bu sahiplenici kişiden kurtulmanıza ve sağlıklı bir ilişki kurmaya odaklanmanıza yardımcı olacaktır.

Peki güveni nasıl inşa edersiniz?

  • Geçmişi arkanızda bırakarak başlayın. Eğer değişmek istiyorsanız partnerinizle yeni bir başlangıç ​​yapmalısınız.
  • Eşinizi dinleyin ve onunla iletişim kurun ve savunmasız olmaktan korkmadığınızı gösterin.
  • İlişkideki gerçek endişeleri sorumlu bir şekilde ele alın.
  • Partnerinizin duygularını kabul edin ve doğrulayın.
  • Eşinizin sınırlarına saygı gösterin ve onun duygularını önemsediğinizi gösterin.

Kurulan güven, çiftlerin önlerine çıkan herhangi bir sorunla başa çıkmalarına yardımcı olabilir. 

Psikolog John M. Gottman, ” Güven Bilimi ” adlı kitabında , karşılıklı güvene dayalı duygusal uyumun bir ilişkinin uzun vadeli başarısına yardımcı olduğunu gözlemledi. Çiftlere karşılarına çıkan her türlü zorluğun üstesinden gelmeleri için sağlam bir temel sağlar.

14. Terapi alın

Davranışınızı sorguluyorsanız terapi veya ilişki danışmanlığı sizin için mükemmel bir yol olabilir.

Terapi, karşılaştığınız sorunların kökenini anlamanıza yardımcı olabilir. Terapistiniz neden sahiplenme davranışı sergilediğinizi anlamanıza yardımcı olacak ve bunun üstesinden gelmeniz için size rehberlik edecektir.

15. Kendini sevmeye zaman ver

İlişkilerdeki kıskançlık ve sahiplenmenin özgüveninizle büyük ilgisi vardır.

Güvensizlik, insanların değer verdikleri şeylere, çok sıkı tutunmak anlamına gelse bile, sıkı sıkıya tutunmalarına neden olur.

Kendinizi sevmeyi öğrenin:

  • Size keyif veren şeyleri yaparak yalnız vakit geçirmek.
  • Derinlerde kim olduğunu bilmek.
  • İlişkinizin dışında gelişmeyi öğrenin.
  • Günlük kaydı.
  • Terapiye gitmek
  • Fiziksel olarak kendinize iyi bakın (iyi yiyin, egzersiz yapın, meditasyon yapın ve bol bol dinlenin!).
  • Küçük zaferlerinizi kutluyoruz.

İlişkilerde sahiplenme hakkında daha fazla soru

Yakın ilişkilerde sahiplenme duygusuyla başa çıkma konusunda daha alakalı bazı soruları burada bulabilirsiniz. Baştan sona okuyun ve sizin durumunuzda yararlı olup olmadıklarını görün.

  • Kim daha sahiplenici: erkek mi kadın mı?

Her iki cinsiyetin de diğerine göre daha sahiplenici olduğunu gösteren kesin bir kanıt yoktur. Sahiplenme hem erkeklerde hem de kadınlarda ortaya çıkabilir ve genellikle bağlanma stilleri ve güvensizliklerle ilişkilidir.

  • Sahiplenme isteğim ilişkilerimi nasıl etkiliyor?

Sahiplenme ilişkilerinizi olumsuz etkileyebilir. Partnerinizde kızgınlık ve boğulma duygularına yol açabilir ve bu da sonuçta ilişkinin bozulmasına yol açabilir. Sağlıklı ve tatmin edici ilişkileri sürdürmek için sahiplenme eğilimlerini tanımak ve ele almak önemlidir.

İlişkilerdeki sahiplenme duygusunun üstesinden gelmek

Adanmışlıkla çalışarak, sizin veya partnerinizin sahiplenme duygusunun kökenine inebilirsiniz. Bazen imkansız gibi gelse de ilişkilerde sahiplenme duygusunun üstesinden gelebilirsiniz. 

Burada bahsedilen adımları uygulayarak, sahiplenmeyi nasıl bırakacağınızı ve ilişkinize getirdiği olumsuzlukları nasıl ortadan kaldıracağınızı öğrenebilirsiniz.

Similar Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir