Narsist Olmayı Nasıl Durdurabilirsiniz: 20 Temel Adım

Narsist veya narsisizm, zor insanları tanımlamak için sıklıkla kullanılan bir terimdir. Eğer birden fazla kez narsist olarak adlandırıldıysanız, bu terimin ne anlama geldiğini ve insanların sizi narsist eğilimlere sahip olmakla suçlamaması için davranışınızı nasıl düzeltebileceğinizi merak ediyor olabilirsiniz. 

Burada narsisizmin ne olduğu ve ilişkilerinizin daha mutlu olması için narsist olmayı nasıl bırakacağınız  hakkında biraz daha bilgi edinin .

Narsisizm veya narsistik kişilik bozukluğu nedir?

Narsist olmayı nasıl bırakacağınızı anlamanın ilk kısmı, narsisizmin tam olarak ne olduğunu öğrenmektir. Bazen “narsist” terimi özellikle bencil ve kibirli birini tanımlamak için kullanılır, ancak bazı durumlarda narsisizm teşhis edilebilir bir zihinsel sağlık sorunu olabilir. 

Zihinsel Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı narsistik kişilik bozukluğu tanısını içerir. Bu durum insanların nasıl düşündüğünü, hissettiğini ve davrandığını etkiler ve kişisel ve mesleki ilişkilere zarar verebilir. 

Narsistik kişilik bozukluğu olan kişiler yalnızca kendi ihtiyaçlarıyla ilgilenen bireyler olarak karşımıza çıkar. İçeride kendilerini oldukça güvensiz hissedebilirler, bu da onların onay ve iltifat için başkalarına yönelmelerine neden olur. 

Narsistik kişilik bozukluğuyla yaşıyorsanız , bunun bencil olma eğiliminden daha fazlası olduğunu fark etmeniz yararlı olacaktır; tedaviyi gerektiren ciddi bir akıl sağlığı durumudur. 

Narsistik kişilik bozukluğunun altında yatan nedenler 

Bir ilişkide narsist olmayı nasıl bırakacağınızı keşfetmek istiyorsanız, bu kişilik bozukluğunun altında yatan nedenleri de merak ediyor olabilirsiniz. Narsisizmi tek bir neden açıklayamazken, uzmanların bir kişinin narsistik kişilik bozukluğu geliştirmesine neyin sebep olabileceği konusunda bazı fikirleri var. 

Narsisizmin potansiyel temel nedenlerinden biri çocukluk travmasıdır. Araştırma, çocuklukta yaşanan istismar ve ihmal ile narsistik kişilik bozukluğunun gelişimi  arasında bir bağlantı olduğunu gösteriyor .

Narsisizmin diğer potansiyel nedenleri şunlardır:

  • Genetik
  • Ebeveyn-çocuk ilişkisinde sorunlar (örn: ebeveynin çocuğun duygusal ihtiyaçlarını karşılayamaması)
  • Kişilik/mizaç 
  • Beyindeki yapısal farklılıklar 
  • Ebeveyn soğukluğu veya reddi
  • Aşırı korumacı veya aşırı hoşgörülü ebeveynler

Narsistik kişilik bozukluğuna neyin sebep olduğu konusunda mükemmel bir cevap yoktur, ancak araştırmalar ve psikolojik teoriler bazı içgörüler sağlamaktadır. 

Genetik/biyolojik ve sosyal faktörler bozukluğa katkıda bulunabilir. Çocuklukta istismar geçmişiniz ile birlikte genetik risk faktörleriniz varsa, narsistik kişilik bozukluğu geliştirebilirsiniz.

Bazı durumlarda narsisizmin gelişimi, ebeveynlerin şiddetli istismarına veya reddedilmesine bir tepki olabilir. Son derece kibirli görünmek ve başkalarından özel muamele ve hayranlık beklemek, insanların ebeveynleri onları reddettiğinde veya istismar ettiğinde geliştirdikleri aşağılık duygusunun üstesinden gelmenin bir yolu olabilir.

Narsistik kişilik bozukluğunun belirtileri 

Teşhis edilebilen bir durum olarak narsistik kişilik bozukluğuna bazı spesifik belirtiler eşlik etmektedir. Aşağıdaki belirtiler bu duruma sahip olabileceğinizi gösterebilir:

  • Diğer insanlardan daha başarılı veya etkili olmaya takıntılısınız.
  • Kendinizi diğer insanlardan üstün hissetme eğilimindesiniz ve yalnızca bir şekilde üstün olduğunu düşündüğünüz kişilerle ilişki kurmak istiyorsunuz.
  • İnsanların size hayran olmasını istiyorsunuz.
  • Her şeyin en iyisine sahip olmaya hakkın olduğunu hissediyorsun.
  • Kendi çıkarınız için diğer insanlardan yararlanmaya hazırsınız.
  • Kibirli görünüyorsun.
  • Başkalarının ihtiyaçlarını ve duygularını dikkate almakta zorluk çekiyorsunuz.
  • Kendinizi son derece önemli görme eğilimindesiniz ve insanların size davranmasını bekliyorsunuz.

Narsistik davranış örnekleri

‘ Yukarıdaki teşhis belirtileri size narsisizmin neye benzediğine dair genel bir fikir verebilir, ancak bazen narsisistik davranışın spesifik bir örneğine sahip olmak daha yararlı olabilir.

READ  Erkeklerin Cazibesinin 21 Güçlü İşareti

Narsisistik eğilimleri veya narsistik kişilik bozukluğu olan bir kişide ortaya çıkabilecek bazı davranışlar şunlardır:

  • Yeterince ilgi veya övgü görmediğinizi hissettiğinizde aşırı öfkelenmek
  • Size iyilik yapmalarını sağlamak için başkalarını manipüle etmek
  • Başarılarınız hakkında övünmek
  • Özel muamele bekliyorum 
  • Kendinden aşağıda gördüğün başkalarını küçümsemek
  • Mükemmel fırsatı veya mükemmel ortağı beklediğiniz için sürekli iş değiştirmek veya ilişkileri başlatmak ve bitirmek
  • Diğer kişinin duygularını umursamadığınız için anlaşmazlıklar veya tartışmalar sırasında acımasız olmak
  • Saygısızlık hissettiğinizde veya size önemli ya da üstün biriymiş gibi davranılmadığını hissettiğinizde öfke patlamaları yaşamak 
  • Faturayı başkası ödemek zorunda kalsa bile, en iyi evin, bar arabasının ve en iyi kıyafetlerin sizin hakkınızda olduğunu hissetmek 
  • Birisi ihtiyaçlarınızı karşılamadığında veya sizi görmezden gelinmiş hissettirdiğinde kendinizi aşırı derecede haksızlığa uğramış hissedersiniz.

İlişkilerde narsist olmayı nasıl bırakabilirsiniz: 20 önemli adım 

Yukarıdaki belirtiler veya davranışlar size bir şeyler çağrıştırıyorsa, muhtemelen narsistik kişilik bozukluğunun üstesinden gelmeyi öğrenmek istiyorsunuzdur; özellikle de ilişkilerinizde veya profesyonel yaşamınızda mutluluk bulmanızın önünde engel olmaya başlıyorsa. 

Aşağıdaki 20 adım, ilişkilerinizde narsist olmayı nasıl bırakacağınızı anlamanıza yardımcı olabilir:

1. Tetikleyici durumları tanımlayın

Narsist davranışı durdurmak istiyorsanız davranışınızı tetikleyen unsurları belirlemelisiniz. 

Belki, örneğin, makul olduğunu düşündüğünüzden daha uzun süre kuyrukta bekletildiğinizde ya da birisi kendi başarısını paylaşıp sizi aşağılık hissettirdiğinde öfke nöbetleri geçirebilirsiniz. Bu tetikleyicilere sahip olduğunuzun farkına varmak, davranışı ele almanın ilk adımıdır.

2. Tepki vermeden önce duraklayın

Narsistik kişilik bozukluğuna uygun tepkiler vermeyi alışkanlık haline getirdiğinizde, öfke nöbetleri muhtemelen sizin için ikinci doğanız haline gelmiştir. Tetikleyicilerinizi belirledikten sonra tetiklendiğinde duraklayarak narsist olmayı bırakabilirsiniz. 

Bağırmaya, başka birini aşağılamaya veya şiddete başvurmaya başlamadan önce durun ve 10’a kadar sayın, böylece kendinizi sakinleştirebilirsiniz.

3. İdeal bir durumda nasıl davranmak istediğinizi hayal edin

Narsistik davranışlarda bulunuyorsanız, bunun yerine ideal bir dünyada nasıl davranmak istediğinizi düşünün. Durumlara ve insanlara karşı ideal tepkilerinizi hayal etmek, narsist olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenmeye yönelik iyi bir erken adımdır. 

4. Narsisistik tepkilerinizin altında yatan nedeni düşünün

Öfkeyle tepki verdiğinizde kafanızın içinde neler oluyor? Utanıyor musun? Üzgün? Hayal kırıklığına uğramış? Öfkenizin arkasında bir duygu olduğunu ve öfkeyle hareket etmenin en iyi çözüm olmayabileceğini anlamak için bir dakikanızı ayırın.

5. Öfke, sıkıntı veya hayal kırıklığı anlarında insanlara alternatif tepkiler vermeye çalışın

Öfkenizi veya sıkıntınızı başkalarından çıkarmak yerine farklı, daha uygun tepkiler uygulayın. 

Stresli olduğunuzda kendinize biraz zaman ayırmayı, hararetli konuşmalara ara vermeyi veya egzersiz ya da meditasyon gibi  stres yönetimi stratejilerini uygulamayı düşünebilirsiniz.

Ayrıca hararetli bir konuşma anında öfkeyle tepki vermek yerine karşınızdaki kişiye sizi rahatsız eden şeyi anlatmayı da düşünebilirsiniz. 

6. Diğer insanların duygularını tanıyın

Narsisizm, diğer insanların duygularıyla özdeşleşme zorluğundan kaynaklanır. Muhtemelen tartışmalar veya anlaşmazlıklar sırasında yalnızca duygularınızı veya bakış açınızı önemsemeye alışkınsınız. Kendinize bu kadar takılıp kalmak yerine, diğer insanların nereden geldiğini anlamaya zaman ayırın. 

Birini incittiyseniz ya da üzgün hissediyorsa, onu duygularından vazgeçiremezsiniz. Onların durumunda nasıl hissedeceğinizi hayal edin ve onların duygularını daha iyi tanımlayabilirsiniz.

7. Özür dilemeye başlayın

Bunu düşünmek istemeyebilirsiniz, ancak eğer narsistik kişilik bozukluğunuz varsa, gerçek şu ki muhtemelen hayatınızda birçok insanı, belki de çok derinden incitmişsinizdir. Hatalarınızın sorumluluğunu almanın ve davranışlarınızı düzeltmenin zamanı geldi. 

READ  Nasıl Daha İyi Bir Erkek Arkadaş Olunur: En İyisi Olmak İçin 25 İpucu

8. Bagajınızı tanıyın

Narsisistik eğilimlerle ilgili bir başka gerçek de, bunların genellikle ele alınmamış acı ve travmanın olduğu bir yerden geldikleridir. Narsistik kişilik bozukluğu olan bir kişi, bu durumu ele almak yerine, acısını ve travmasını onunla uğraşmak yerine başkalarına  yansıtır .

Narsisizmin üstesinden gelmek, yükü masaya getirdiğinizin ve sorunlarınızın her zaman başkasının hatası olmadığının farkına varmanızı gerektirir. Ş

9. Başkalarını küçümsemeyi bırakın

Narsistik kişilik bozukluğu kişinin diğerlerinden üstün olduğu inancını içerdiğinden, bir narsist kendisini daha iyi hissetmek için başkalarını küçümseme eğilimindedir. Bunu ne zaman yaptığınızı anlamak için zaman ayırın ve durdurmak için kasıtlı bir çaba gösterin. 

İlk başta rahatsız edici gelebilir ama yapmayı bırakmanız gereken bir şey. Başkalarından üstün olduğunuzu düşünseniz de, daha iyi hissetmek için başkalarını aşağılama ihtiyacı hissediyorsanız, bu, altta yatan aşağılık duygusuna işaret eder.

10. Başkalarının niyetinin olumlu olduğunu varsayın

Narsistler, başkalarının onlara karşı komplo kurduğunu veya bir şekilde kin dolu olduğunu varsayarak, duygularını diğer insanlara yansıtma eğilimindedirler. 

Başkalarının da sizi ele geçirmek istediği varsayımından yola çıkmak yerine, onların da tıpkı sizin gibi zorluklarla ve aksiliklerle karşılaşan sıradan insanlar olduğunu varsaymak yararlı olabilir. Sana zarar vermeye çalışmıyorlar. Olumlu niyet varsayarsanız başkalarına öfkeyle tepki verme olasılığınız azalır. 

11. Her zamanki tarzınızın tersini yapın

Bu size tuhaf gelebilir ancak alışılagelmiş davranışlarınızın tam tersi şekilde davranmak, narsisistik eğilimlere başvurmak yerine yeni kalıplar öğrenmenize yardımcı olabilir. 

Örneğin, kendi başarılarınızla övünme eğilimindeyseniz, başkalarının kendi başarıları hakkında konuşmasına izin verin ve öfkeyle tepki verme veya onları “bir üstte tutma” dürtüsüne direnin. Bu konuda rahat olmak büyük bir adımdır. 

12. Kendinize karşı daha şefkatli olun

Gizli bir narsist olmayı bırakmak istiyorsanız bu önemlidir. Gizli narsisizm daha incelikli olma eğilimindedir ve araştırmalar narsisizmin bu biçiminin kendine yönelik saldırılarla bağlantılı olduğunu göstermektedir. Küçük hatalar yüzünden kendinizi aşağılamak yerine, kendinize şefkat göstermeye odaklanın. 

13. Başkaları için güzel şeyler yapın

Nasıl daha az narsist olunacağını öğreniyorsanız, şimdi güzel şeyler yapmanın tam zamanı. Kişilerarası sömürücü davranışlar narsisizmde yaygındır; bu, muhtemelen başkalarını etkilemeye veya sizin için iyilik yapmalarını sağlamak için onlara sahte sözler vermeye alışkın olduğunuz anlamına gelir. 

Bu davranışa bir son verin ve karşılığında bir şey alacağınızı beklemeden başka bir şey için bir şeyler yapın. Bu, komşunuzun araba yolunu kürekle temizlemeyi, partnerinizin çamaşırlarını yıkamayı veya bir iş arkadaşınıza ofisteki bir görevde yardım etmeyi içerebilir. 

14. Duygularınıza tepki vermek yerine onları kabul edin

Narsistik eğilimlere sahip bireyler korku, stres ve incinme gibi hoş olmayan duyguları işlemede zorluk çekerler. 

Birine hakaret etmek, öfke nöbeti geçirmek veya birisi size hoş olmayan bir duygu hissettirdiğinde bir tür intikam almak yerine, bazen rahatsız hissetmenin normal olduğunu kabul edin. Duygunun geçeceğini ve ona olumsuz tepki vermenin muhtemelen daha fazla sorun yaratacağını anlayın.

15. Dinlemeyi öğrenin 

Narsistlerin bir başka eğilimi de konuşma sırasında dikkati tekrar kendilerine çevirmektir. Başka biri mutlu bir anıyı, heyecan verici bir olayı veya başarıyı paylaştığında, deneyimlediğinizden daha iyi veya daha heyecan verici bir şeyi tartışmak zorunda kaldığınızı fark edebilirsiniz. 

READ  Kadınlarda Annelik Sorunlarının 10 Belirtisi ve Bunların Nasıl Düzeltileceği

Narsisizmin üstesinden gelmek, bu dürtüye direnmenizi ve karşınızdaki kişiye ilgi göstermenizi gerektirir. Dikkati tekrar kendinize çevirmek yerine ne söyledikleriyle ilgili sorular sorun ve yanıtları dinleyin. 

16. Kaçınıyor olabileceğiniz şeyleri daha derinlemesine araştırın

Narsist kişiliğinizi düzeltmek istiyorsanız, ne kadar rahatsız edici olursa olsun sorunun kökenine inmelisiniz. Hangi acı veya travmadan kaçındığınızı derinlemesine düşünün. Ailenizle aranızda çözülmemiş bir sorun mu var? 

Hayatının erken dönemlerinde yaşadığın yoğun bir reddedilme mi var? Her ne olursa olsun, altta yatan sorunların daha derinlerine inmek, davranışınız hakkında size biraz fikir verebilir. 

17. Farkındalığı geliştirin

Bir kişi narsistik kişilik bozukluğuyla yaşadığında, otomatik olarak kendisinin özel muameleyi hak ettiğini varsaydığı bir davranış kalıbı içinde olduğunun farkında olmayabilir ve ayrıca kendisine gereken ilgiyi veya övgüyü göstermeyen başkalarının da öyle olduğunu varsayabilir. Hak edilenler bir şekilde kasıtlı olarak saygısızlık yapmaktır. 

Bu düşünce kalıbını kırmaya çalışın ve karşılaştığınız her insana karşı dikkatli olun veya şu anda olun. O anda saygısız mı davranıyorlar yoksa her zamanki düşünce kalıplarınız onlara bakış açınızı mı gölgeliyor? 

18. İnanç sisteminizi değiştirmeniz gerektiğinin farkına varın

Hayatınızın çoğunu dünyayı narsistik kişilik bozukluğunun merceğinden görerek geçirdiğinizde, başka hiçbir şey bilmiyorsunuz ve hatta herkesin sizinle aynı şekilde hissettiğini varsayabilirsiniz. 

Narsist davranışı durdurmak, hayatınızı çoğu insanın özdeşleşmediği çarpık bir bakış açısıyla yaşadığınızı fark etmenizi ve kabul etmenizi gerektirir. 

Bunu fark ettiğinizde düşünce tarzınızı değiştirmek için adımlar atabilirsiniz.

19. Kendinize zaman tanıyın

Narsisizmin bir davranış modeli olduğu gerçeği, kişiliğinize oldukça iyi yerleşmiş olduğu anlamına gelir. Bu, bir gecede narsist olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenmeyi bekleyemeyeceğiniz anlamına gelir. Bu, tekrarlanan uygulamalarla zamanla ortaya çıkacak bir şeydir. 

20. Terapi alın

Çoğu durumda narsistik kişilik bozukluğu olan birinin bağımsız olarak iyileşmesi son derece zordur. Nitelikli bir terapistin narsisizm tedavisi, istenmeyen davranışlara katkıda bulunan çarpık veya yararsız düşünce kalıplarını tanımlamanıza yardımcı olabilir. 

Bir terapist ayrıca hedefler belirlemenize ve altta yatan travmayı veya narsisistik davranışlara yol açan çözülmemiş sorunları ele almanıza da yardımcı olabilir. 

Çözüm 

Narsisizmin kökleri muhtemelen genetik zayıflık ve çocuk istismarı ya da ihmalkar ebeveynlik gibi sorunların birleşiminden kaynaklanmaktadır. Zamanla narsisistik davranışlar, teşhis edilebilir bir zihinsel sağlık sorunu olan tam anlamıyla narsisistik kişilik bozukluğuna dönüşebilir. 

Bu durumla yaşayan bireyler, başkalarını küçümsemek, başkalarından yararlanmak, aşırı ilgi ve övgü beklemek ve gerektiğinde öfke nöbetleri geçirmek gibi hoş olmayan davranışlarda bulundukları için, bunun ilişkilerini olumsuz etkilediğini görmeleri muhtemeldir. ihtiyaçlarının karşılanmadığını düşünüyorlar. 

Peki narsist olmayı bırakabilir misin? Burada listelenen adımlarla narsisizmin üstesinden gelmek için çaba gösterebilirsiniz, ancak bu muhtemelen zorlu olacaktır. 

Düşünce ve davranış kalıplarınızı değiştirmeye kararlı olmanız gerekecek ve bu da zaman ve pratik gerektirecektir. Narsist olmayı nasıl bırakacağınızı öğrenmek istiyorsanız, muhtemelen narsisizm tedavisi konusunda eğitim almış profesyonel bir terapistin yardımına da ihtiyacınız olacaktır.

Similar Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir