İlişkilerde Kaygılı Bağlanmayı Aşmak İçin 10 İpucu

Her varlığın çocukları gibi biz de hayatta kalmak için birilerine bağımlı olduğumuz bu dünyada doğduk.

Bu kişiye çok ihtiyacımız olduğu için doğal olarak ondan etkileniriz.

Ancak bağlılığımızın doğası kısmen kim olduğumuza ve diğer kişinin ihtiyaçlarımıza nasıl yanıt verdiğine bağlıdır.

Bazen daha sağlıklı bir ilişki kurmak için kaygılı bağlanmanın üstesinden gelmek gerekir.

Yetişkinler olarak bile birisini önemsediğinizde ona bir miktar bağlılık oluşturabileceğiniz doğrudur, ancak tüm bağlılıklar benzer değildir.

Birine olan bağlılığımızın doğası, bebekken geliştirdiğimiz ve yetişkin olduğumuzda da devam eden tarzımızı büyük ölçüde etkiler.

Sağlıksız bağlanmaya böyle bir örnek, kaygılı bağlanmadır.

Partnerinize olan bu bağımlılık konusunda neler yapabileceğinizi öğrenmek için okumaya devam edin.

Kaygılı bağlanmanın tanımı nedir?

Eğer anne babanız her ihtiyacınızı anlamıyorsa ya da sürekli olarak karşılamıyorsa, onlarla kaygılı bir bağ geliştirmiş olabilirsiniz.

Bu bağlanma türü güvensiz bağlanmanın bir türüdür . Büyüdükçe partnerinizle de benzer türde bir bağ geliştirirsiniz.

Bu kaygılı bağlanma tarzı, eşinizin size nasıl daha çok aşık olmasını, partnerinizin sizi sevmesini nasıl sağlayacağınız gibi konularda sürekli endişelenmenize neden olur.

Tek bir hata yaparsanız ya da karşınızdaki kişi sizden daha iyi biriyle karşılaşırsa ilişkinizin çökeceğini ve biteceğini hissedersiniz.

Bu bağlanma, ister sevgiliniz ister arkadaşınız olsun, yeterince iyi olmadığınızı hissetmenize neden olur.

Bu takıntı, bunu kendiniz yaptığınız için birisinin sizi eleştirmesini beklemenize izin vermez.

İlişkinize giderek daha bağımlı hale gelirsiniz ve karşınızdaki kişinin sizden çok daha iyi olduğunu, ihtiyaçlarınızı daha iyi karşılayabileceğini hissedersiniz.

Size sevgi yağdırırken, şefkat gösterirken baskın, eleştirel ve tutarsız bir insan arayabilirsiniz.

Kaygılı bir bağlanma kurbanı olduğunuzu gösteren 5 işaret

Tam olarak farkında olmayabiliriz ama çocukken geliştirdiğimiz bağlanma stili bizimle kalacak ve yetişkinlerle aynı bağlanma stili olacak.

Sağlıksız bir bağlanma stiliyle büyüdüğünüzü hayal edin. Bu, kaygılı bir şekilde bağlanmanıza ve dolayısıyla sağlıksız ve mutsuz bir ilişki yaratmanıza yol açacaktır.

Kaygılı bağlanma stiline sahip olup olmadığınızı nasıl anlarsınız?

1. Şüphe ve paranoyayla dolusunuz

Bir ilişkideki kaygılı bağlanma şüphe ve paranoyaya dayanır. 

İlişkinizde olup biten her küçük şeyi sürekli sorguluyorsunuz. Bu çok acıtıyor.

Partneriniz mola sırasında sizi arayamayınca zaten kafanızda bir senaryo kurmuş olursunuz.

“Belki başka bir kızla meşguldür”

“Biliyordum! Benimle oynuyor. Bekar olduğunu diğer erkeklere göstermek istiyor olabilir

Bu düşünceler zamanla sabitleşecek ve günlük yaşamınızı etkileyecektir.

2. İstediğiniz ve ihtiyaç duyduğunuz şeyleri bastırmak için elinizden geleni yaparsınız

Kaygılı bağlanma stiline sahip kişiler, ilişkilerini mümkün olduğu kadar mükemmel hale getirmek için çok çalışırlar.

Eğer kavga ederlerse bu onlar için çok zorlayıcı olabilir.

Bu nedenle duygularını, ihtiyaçlarını ve isteklerini bastırmayı tercih edebilirler. İlişkilerinin yürümesi ve istedikleri mükemmel aşk olması için her şeyi yaparlar.

Ancak bu durum zamanla sağlıksız hale gelir çünkü kırgınlığın temel nedenidir.

3. Her zaman güvenceye ihtiyacınız vardır

Sürekli güvenceye ihtiyaç duyuyorsanız, kaygılı bir bağlanma stiliniz var. Endişeleniyorsun ve şüpheyle dolusun. Yalnızca sevdiğiniz kişinin vereceği güvence sizi bir süreliğine sakinleştirebilir.

Sürekli sevgi ve şefkat hissetmeniz ve bu duyguları doğrulayacak sözler duymanız gerekebilir.

Ne yazık ki bu aynı zamanda bir ilişkide sağlıksız bir alışkanlıktır.

4. Her zaman partnerinizin sevgisini test ediyorsunuz

Partnerinizin sevgisine güvenmiyorsanız endişeli olduğunuzu bilirsiniz. Aşırı düşünmenin yanı sıra, partnerinizin size olan sevgisini ve sadakatini “test etme” eğiliminiz veya ihtiyacınız da var.

READ  Bir İlişkide Travmayla Bağlanmanın 7 Aşaması ve Nasıl Başa Çıkılır

Nedir bu testler?

Örneğin:

“Arkadaşlarımdan biri bana aşık olmuş gibi görünmek için bir plan kuracağım. Kıskanıyorsa beni seviyor demektir.”

“Sahte bir hesap oluşturacağım ve flört ederek onu cezbetmeye çalışacağım. Eğer sadıksa ve beni seviyorsa bu kızı eğlendirmeyecektir.”

Peki ya tepki beklediğiniz tepki değilse?

5. Özeleştiri yapıyorsunuz ve güvensizsiniz

Kaygıyla bağlanan bir kişi çok güvensiz ve özeleştirel olma eğilimindedir.

İlişkilerinde bu derin duygular, kendilerini reddedilecekmiş gibi hissetmelerine neden olur ve bu nedenle kaygılı ve güvensiz kalırlar.

Bu onların ekstra yapışkan davranmasına ve partnerlerine çok bağımlı hissetmelerine neden olur. Bu tür insanlar dengeli bir hayat yaşayamazlar çünkü güvensizlikleri onları birbirlerine düşman olmuş ve duygusal açıdan çaresiz hissetmelerine neden olur.

Kaygılı bağlanmayı ne tetikler?

Kaygılı bir bağlılığı olan bir kişi için, güçlü duyguların tetikleyici olabileceğini hissettiren hemen hemen her şey olabilir. 

Kaygılı bağlanma stiline sahip insanlar için en yaygın tetikleyicilerden bazıları şunlardır:

  • Partneriniz randevunuza gelemiyor
  • Partneriniz birkaç gündür meşgul
  • Partnerinizin karşı cinsle konuştuğunu ve güldüğünü görmek
  • Partneriniz işyerinde çok sayıda insanın ve katılımın olduğu çok açık bir ortamda

Reddedilme , terk edilme korkunuzu ya da bir başkasının hayatınızın aşkını çalma ihtimalini  tetikleyecek herhangi bir şey, kaygılı bağlanma davranışınızı tetikleyebilir.

Sağlıklı bir ilişkide kaygılı bağlanmanın üstesinden gelmek için 10 ipucu

Neyse ki, bir kişinin tarzı, farklı bir deneyim yoluyla veya güvenli bir şekilde bağlanma geçmişi olan bir partnerle etkileşime girerek kolaylıkla revize edilebilir.

İlişki kaygısının nasıl üstesinden gelineceğine geçmeden önce kaygının ilişkileri nasıl etkilediğini anlayalım.

Kaygılı bir bağlanma ilişkisindeki çiftler sürekli olarak güvensizlik, kaygı, tatminsizlik ve kıskançlıkla mücadele etmek zorundadır.

Güvensiz kaygılı bağlanma, ilişki mutluluğuna ve karşılıklı güvene çok az yer bırakan zorlukları beraberinde getirir.

Kaygılı bağlanmanın üstesinden gelmek sıkıcı bir yolculuktur ve zamanında uzman müdahalesi, “kaygılı bağlanmanın üstesinden nasıl gelinir ve sağlıksız veya istismarcı ilişkilerden nasıl kurtuluruz” sorusuna kesin bir yanıt bulmanın en iyi yoludur. 

1. İhtiyaçlarınızı ve değerlerinizi tanımlayın

Dedikleri gibi sorunların üstesinden gelmek sizinle başlamalı. Aynı şey kaygılı bağlanmanın üstesinden gelmek için de geçerlidir.

Liste oluştur. Öncelikle kendinize bu ilişkiden tam olarak ne beklediğinizi ve istediğinizi sorun.

Önceki partnerinize söylediğiniz, duygularını açıkça dile getirmemek gibi eleştirileri hâlâ hatırlıyorsanız, bunları da listeleyin.

İşiniz bittiğinde beş sevgi dilinizi sıralayın . Hangisi size en çok sevildiğinizi hissettirir?

Bu cevaplar ilişkinizde ne istediğinizi, beklediğinizi ve neye ihtiyaç duyduğunuzu belirlemenize yardımcı olacaktır.

Ne istediğinizi ve neye ihtiyacınız olduğunu bilirseniz, ne hissettiğinizi partnerinize iletmeniz daha kolay olur, böylece kaygılı bağlılıktan kurtulmanıza yardımcı olur.

Stephanie Lyn’i dinleyin ve insanların sevgilerini ifade etmenin farklı yollarını öğrenin.

2. Geçmiş konular üzerinde çalışın

Geçmiş travmalar nedeniyle kaygılı bağlanmanın üstesinden gelmek zorlaşır . Kaygılı bağları nasıl iyileştireceğinizi öğrenmek, geçmişteki incinmeleriniz, hayal kırıklıklarınız ve travmanızla yüzleşmenizle başlar.

İçinde büyüdüğümüz çevre de dahil olmak üzere, nasıl yetiştirildiğimiz, bizi bugünkü haline getirecek.

Kaygılı bağlılığınız, ebeveynleriniz size onların müsait olmadığını hissettirdiğinde mi başladı? Ayrıldıkları ve asla ait olduğunuzu hissetmediğiniz için miydi?

Kendinizle görüşün ve geçmişinizin hangi kısmının sizi ve bağlanma tarzınızı etkilediğini öğrenin.

READ  Bir Narsist Reddedilme ve Temas Olmama Durumunu Nasıl Karşılar?

Gerekirse bunu bir günlüğe yazın ve bunun üstesinden gelmek için ne yapmanız gerektiğini de not edin.

3. Açık bir iletişim kurun

Açık iletişim, kaygılı bağlanma stilini düzeltmenin en iyi yollarından biridir.

Partneriniz sizi anlıyorsa, bu kişi kaygılı bağlanmanın üstesinden gelmede müttefikiniz olacaktır.

Lütfen önceden derinlemesine iletişim kurun. Bu şekilde partnerinize isteklerinizi, ihtiyaçlarınızı ve geçmişinizi anlatabilirsiniz.

İkiniz de kaygılı bağlanma stilinin üstesinden gelmek istiyorsanız iletişimin ne kadar önemli olduğunu belirtin.

4. Yavaş yavaş ayrılma alıştırması yapın

Kaygılı bağlanma stilinin üstesinden gelmenin ayrılma pratiği yapmaktan daha iyi bir yolu yoktur.

“Neden kendimi ayırmak isteyeyim ki?”

Nedeni oldukça basit. Kaygılı bir bağlılığınız varsa, partneriniz sabırlı ve sevgi dolu olsa bile yine de kontrol edemediğiniz şeylere odaklanacaksınız.

İlişkinize yardımcı olmak için önce kendinize yardım etmeniz gerekir.

Paranoyadan, şüpheden ve reddedilme korkusundan uzaklaşın. Bağımsızlık uygulayarak, kontrol edemediğiniz şeyleri yavaş yavaş bırakıyorsunuz.

Şu ana odaklanın ve kontrol edemediğiniz şeyleri ve durumları bırakın. Bu bir başlangıç.

5. Güvenli bağlılığı olan biriyle çıkın

Bu zor olabilir çünkü kaygılı, takıntılı bağlanmanın üstesinden nasıl gelineceğini öğrenmek, aynı bağlanma stiline sahip biriyle veya yalnızca tetikleyicilerinizi abartacak şeyler yapan biriyle çıkıyorsanız mümkün olmayacaktır.

Bunun yerine güvenli bağlanma stiline sahip birini tercih etmek daha iyidir. Sizi destekleyebilecek ve büyümenize yardımcı olacak birini bulun.

Kendinize yardımcı olmanız için sizi desteklerken, tetikleyicilerinizle nasıl başa çıkacağınızı bilen birini bulursanız, sahip olunacak en iyi ortak budur. Bu kişi geçmişi gözden geçirmenize, ondan ders almanıza ve ilişkinizde güvende olmanıza yardımcı olacak.

6. Kendinize odaklanın

Kaygılı bağlanmanın üstesinden nasıl geleceğinizi öğrenin, zamanınızı ve çabanızı kendinize yeniden odaklayın.

Kendini sevmek ve kişisel bakım, odağınızı doğru şekilde ayarlamanın etkili yollarıdır. Vaktinizi sevilme, partnerinizin davranışları ve hatta ilişkinizdeki her şeyin anlamı konusunda endişelenerek harcamak yerine neden kendinizi şımartmıyorsunuz? 

Masaj yaptırın, yoga yapın, meditasyon yapın, günlük tutmayı deneyin ve çok daha fazlasını yapın. Meşgul olmak kötü değildir, özellikle de daha iyi olmak istediğinizde.

Kendini sevmenin ve kişisel bakımın ne kadar önemli olduğunu yeterince tekrarlayamayız.

7. Güçlü bir destek sisteminiz olsun

Kaygılı bağlanma stilinin üstesinden gelmeye başlamak istiyorsanız güçlü bir destek sistemi yardımcı olacaktır.

Eğer öz bakım ve öz değerlendirme, müdahaleci düşüncelerinizde size yardımcı olmak için yeterli değilse, güvendiğiniz bir aile üyesi veya arkadaşınızla konuşmak yardımcı olacaktır. Onlarla konuşun, ne hissettiğinizi ve düşündüğünüzü onlara bildirin.

Burada önemli olan, destek sisteminiz olacak kişilerin güçlü olması ve size doğru tavsiyelerde bulunacak olmasıdır.

Şunu unutmayın, sorunlarınızı yanlış kişilere anlatmak işleri daha da kötüleştirecektir.

8. Protesto davranışının işe yaramayacağını bilin

Bazı insanlar hâlâ kaygılı bağlanmayla nasıl başa çıkacaklarını bilmiyorlar. Bu nedenle bazı kişiler protesto davranışlarına başvurmaktadır. 

Protesto davranışları nelerdir?

Kaygılı bağlanma stiline sahip bir kişi bunaldığında nasıl tepki vermesi gerektiği konusundaki kontrolü kaybeder. 

Bazı kişiler tetiklendiğinde aşağıdaki protesto davranışlarına başvurabilir:

  • İlişkiden çekilme
  • Konuşmak ve bir şeyleri düzeltmek için fazla ısrarcı olmak
  • Her şeyi takip etmek
  • Manipülasyon tekniklerini kullanmaya başlar
  • Şantaj (İlişkiyi bitirmekle tehdit etmek)
  • İntikam (Partnerinizi kıskandırmaya çalışın)

Öfke nöbeti geçiren bir çocuk gibi siz de istediğinizi elde etmek için bunları yapıyorsunuz, bu da ilişkinizin bozulmasına neden oluyor.

READ  Bir Narsistle Tartışırken Etkin Bir Şekilde Gerilimi Nasıl Azaltabilirsiniz?

Bir şeye ihtiyacınız varsa veya bir şeye ihtiyacınız varsa partnerinizle konuşun.

Protesto davranışlarına başvurmak zehirli ve olgunlaşmamış bir davranıştır. Bunun yerine partnerinizden konuşmasını, açılmasını ve dinlemesini isteyin.

9. Düşüncelerinizi yeniden çerçeveleyin

Kaygının bunaltıcı olduğunu hissettiğinizde oturun ve kendi kendinize konuşun. Nefes alın ve kendinize şu soruları sorun:

“Bu yapılacak doğru şey mi? Partnerimin yerinde olsaydım bu kişi ne hissederdi”?

“Güvenli bağlanma stiline sahip bir kişi böyle şeyler düşünür ve yapar mı?”

“Gerçekten böyle mi davranmalıyım?”

Düşüncelerinizi yeniden çerçevelemek çok yardımcı olabilir, ancak düşüncelerinizi yeniden çerçevelendirmeden önce duygularınızı kontrol etmek ve rahatlamak için pratik yapmanız gerekir.

Düşüncelerinizi kontrol etmeyi öğrenmeyi unutmayın, gerisi gelecektir. İlk başta kolay olmayacak ama denemeye değer.

10. Psikoterapi

Bu bağlılığı güvenli bir bağa dönüştürmek, kişinin çocukluk deneyimlerinin bugün kendisini nasıl etkilediğini anlamasına yardımcı olmak için yaşam deneyimlerini anlamlandırmaktır.

İster bir ilişkinin başlangıcındaki kaygı olsun , ister kaygılı bağlanmanın kısır bir modeli olsun, bir psikoterapist bu zorlu gidişatı nasıl yönlendireceğini ve doğru kaygılı bağlanma yardımını nasıl sunacağını bilir.

Terapistler, çiftlerine tutarlı bir anlatım süreci boyunca rehberlik etme eğilimindedir ve bu da daha sağlıklı, daha güvenli ve daha iyi bağlar kurmalarına yardımcı olur.

İnsanlar tutarlı bir anlatı yarattığında, kendi içlerinde ve ilişkilerinde güvenliği doğurmak için dolaylı olarak beyinlerini yeniden yazarlar.

İlişki kaygısını kendi başınıza aşmanın, en iyi niyetle bile olsa, istenen sonucu vermeyebileceğini unutmayın.

Çift terapisi bir ilişkideki kaygıya yardımcı olabilir mi?

Çift terapisinde her iki partner de , içlerindeki kritik sese meydan okumalarına ve onları tanımlamalarına, reddedilme ve öfke beklentilerini artıran sesleri ortadan kaldırmalarına yardımcı olacak bir Ses Terapisi sürecinden geçebilir .

Bu terapi sayesinde çiftler birbirlerine karşı olan alaycı, düşmanca tutumlarından kurtulabilir ve bu tür düşüncelerin nereden geldiğini anlayabilirler.

Bu yaklaşım, gerçek sevgiyi ifade etmenin ve ilişkilerde gerçek güvenliği doğurmanın olumlu bir yoludur.

Başka bir eleştirel kaygılı bağlanma stilini anlamak da faydalı olacaktır.

Kaygılı ikircikli.

Kararsız bağlanma bozukluğunun taban tabana zıt iki türü vardır.

  • Kızgın: Bir kişi partneriyle bir bağlantı kurmaya çalışır ve sonra yüzünü çevirir. Onları reddederler ve düşman olurlar.
  • Pasif: Kişi çaresizlik duygusundan bunalmıştır ve yakınlık için başkalarına yaklaşamaz.

Özetliyor

Bu tür sorunlarla kendi başınıza uğraşmak sizi başkalarıyla tatmin edici ve daha iyi bir ilişkiden mahrum bırakabilir. Kimse sağlıksız bir ilişki yaşamak istemez.

Halihazırda bir ilişkiniz olsa bile ilişkinizin gelişmesini ve kaygılı bağlanma bozukluğuyla mücadele etmesini istiyorsanız terapiden yardım almalısınız. 

Nitelikli ve güvenilir uzmanlar, kaygılı-saplantılı bağlanmanın üstesinden nasıl gelineceği ve kaygılı bağlılığın iyileşmesini nasıl kolaylaştıracağınız konusunda size doğru tavsiyeleri verebilir.

Bununla birlikte, geçici teknikleri kullanmayan ve kaygılı bağlanma tetikleyicilerini belirlemek ve korkulu bağlanma stillerini tedavi etmek için düzeltici adımlar atan saygın bir terapistle çalışın. 

Terapi oturup ebeveynlerinizle olan ilişkiniz de dahil olmak üzere geçmiş ilişkilerinizi inceleyecektir.

İlişkiniz hakkındaki düşüncelerinizi değiştirmek ve onu daha iyi ve daha güvenli hale getirmek için bilişsel-davranışsal tekniği kullanacaklar .

Kaygılı bağlanmanın üstesinden gelmeye yönelik diğer adımlarla birlikte, yakında bağlanma stilinizde iyileşme görebileceksiniz ve daha sağlıklı bir ilişkinin tadını çıkarabileceksiniz.

Similar Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir